Jeg tillater meg å sende dette brevet til Dere med kopi til lokalaviser i Lofoten. Som leverandør av diverse tjenester til meg er jeg ikke ubetinget fornøyd med servicen.

Som heldig hytteeier på en av perlene i Lofoten, nemlig Austre Nesland i Flakstad kommune, er vi alle avhengig av mobiltjenestene Telenor leverer. Disse er under enhver kritikk. Jeg har vært på hytta 113 ganger med gjenomsnittstid på 10 dager siden hytta kom opp i 1990. Jeg har derfor svært god bakgrunn for å uttale meg. Aldri i dette tidsrommet har telefon/mobildekningen vært så elendig og dårlig som nå. Pc-en kan en bare glemme hjemme for på Austre Nesland har en ikke mye glede av den.

Tidligere hadde vi fasttelefon og deretter 450-systemet, løsninger samtlige oppsittere var tilfredse med. Etter at disse forbindelsene blev kuttet for mange år siden, står stolpene med ledninger fortsatt der og er ikke fjernet, noe som skaper unødvendig irritasjon.

På Austre Nesland er det ikke bare hytteeiere som frekventerer, massevis av turister, jamvel dronning Sonja og en busslast med kongebarn fra hele Europa har endt opp på Nesland for å gå turen til Nusfjord.

Hva Telenor om det oppstår sykdom med et hjerneslag, hjerteproblem eller annen form for skade? Hvordan få mobildekning for å tilkalle nødvendig hjelp/assistanse? Må vi virkelig ut i det fri, sommer som vinter, for å finne et punkt nede på kaia som gir tilstrekkelig dekning, eller må vi sette oss i bil og kjøre til Vestre Nesland for å oppnå stabil mobildekning?

Jeg kan umulig forstå at Telenor som en av Norges største bedrifter og som investerer og taper milliarder på satsing i utlandet, kan være bekjent av den situasjonen vi opplever på Austre Nesland og sikkert også andre steder i Norge. Her snakker vi ikke om økonomi, men om sikkerhet for folk og goodwill og ikke badwill for Telenor.

Oppsitterne her er ikke fornøyd med avvisning og arroganse som er opplevd ved henvendelser til Deres dekningsdirektør Bjørn Amundsen. Flakstad kommune samt andre Telenorbrukere har både muntlig, med brev og mail kontaktet dekningsdirektøren uten engang å bli verdiget svar, hvorfor? .

Det vi ønsker og håper på er en konstruktiv dialog for å finne løsning på dette uforsvarlige og nedverdigede problem.

Ser fram til positiv respons.

Dekning på Austre Nesland: Tilsvar fra Telenor