Det forteller en frustrert tipser til Lofotposten. Ifølge pasienten blir vedkommende kun møtt med opptattsignal når han forsøker å komme i kontakt med legesenteret i Osan. 1500 pasienter har sin fastlege i Osan.

Telefonen er rutet til eget sentralbord. Det er to leger og en sekretær som er satt til å administrere disse pasientene, heter det Vågan kommunes hjemmeside.

Kommuneoverlege Jan Håkon Juul forteller at det er et begrenset antall linjer inn til legesenteret, og at man derfor kan få opptattsignal når man forsøker å ta kontakt. Ifølge Juul jobbes det nå med å få på plass en elektronisk løsning også for pasientene som er hjemmehørende på Osan legesenter, etter at Pasientsky ble lagt ned. Denne løsningen vil ligge på samme side som Svolvær legesenter.

– Pasienter ved Osan legesenter kan også ringe Svolvær legesenter. Fordelen med å ringe direkte til Osan er for å snakke med sekretæren der som kjenner pasientene godt. Det er en ganske stor jobb med å få overført journalene til Svolvær legesenters løsning, men vi håper å ha en løsning på plass i løpet av et par uker, sier Juul.

Løsningen til Svolvær legesenter ble nylig flyttet fra den gamle siden Besøklegen til HelseNorge etter ønske fra helsedirektoratet.

– HelseNorge er den foretrukne plattformen for elektronisk kontakt, og det er en løsning vi er veldig godt fornøyde med. Så langt har vi ikke mottatt noen tilbakemeldinger på at det ikke fungerer som det skal, sier Juul.