Plutselig er det turistsesong. Vi burde ikke bli overrasket, men jammen fikk vi oss en bråvåkning i år også. Bildene fra webkameraene på fergeleiene som Lofotposten viderebrakte i helga var ikke til å misforstå. Særlig på Bognes var det problemer, og det kunne virke som turistene kom noen dager for tidlig. Fergemannskaper og private måtte holde orden på fergekøen, og det ble dårlig stemning.

Her i vårt øyrike ser vi nok også en del utfordringer i månedene som kommer, og de er ikke helt ukjente for oss. Det handler om parkering, telting og toaletter.

Den nye friluftsforskriften har snevret inn allmennhetens tilgang til å telte, og særlig på Haukland er det grønne feltet på kartet blitt veldig lite.

Nå er det ikke så mange som bryr seg om hvorvidt de står på grønt eller rødt område, og det er vel heller ikke så usannsynlig om at de som telter er lykkelig uvitende om at de bryter friluftsforskriften.

Og strengt tatt er vel heller ikke det et regelbrudd som er videre dramatisk.

Det vi kanskje ser, er et eksisterende og økende informasjonsproblem for kommuner og grunneiere. For hvordan skal man egentlig nå fram med all informasjonen om hvor det kan teltes og parkeres?

Søker du på nettet, er nok det gamle uttrykket "som man roper i skogen, får man svar" en passende beskrivelse av nytteverdien.

Idealtilstanden ville vært ei felles informasjonsside for Lofoten som var så konkret og overtydelig at den ble som ei verktøykasse for de som åpnet den. Ei landingsside med alt det viktige, fri for floskler og bilder av midnattsola, men desto mer praktisk rettet.

Vi sier ikke at det er umulig, men det vil kreve ressurser, og det vil kreve samarbeid. I tillegg vil det måtte gjøres et ganske omfattende forarbeid for å velge ut det som skal med. Deretter kommer den løpende jobben med å oppdatere innholdet.

De eksisterende sidene og portalene tjener gjerne en annen hensikt enn behovet for praktisk og konkret informasjon, og de har nok begrenset nytteverdi for de som lurer på noe.

Dessverre er også til dels gode sider, med korrekt informasjon, uten særlig nytteverdi. For det skal ikke mer til enn ord som "sommeren 2021" i teksten før de som leser det vil lure på om de kan stole på det som står der i 2022.

Dette er et klassisk eksempel på at det som vanskelig kan sies å være noens feil, blir alles problem.