Kystvaktsjefen er sterkt bekymret over mangel på helikopter

BEKYMRET:  Sjef i Kystvakten, flaggkommandør Ottar Haugen, er bekymret over mangel på helikopter

BEKYMRET: Sjef i Kystvakten, flaggkommandør Ottar Haugen, er bekymret over mangel på helikopter

Kystvaktsjefen er sterk bekymret over mangel på helikopterkapasitet, og mener antall flytimer de neste årene ikke vil være tilfredsstillende.

DEL

Kystvaktflåten har i 2018 bestått av åtte havgående fartøy og fem fartøy for operasjoner langs kysten og i kystnære farvann.

Kystvakten har en relativt moderne flåte med kapasiteter tilpasset kystvaktoppgavene.

-De eldste fartøyene i strukturen er de tre fartøyene av Nordkapp klassen. De har siden de først ble tatt i bruk tidlig i 1980-årene, gjennomgått en rekke moderniseringer og oppgraderinger, men begynner å nærme seg tiden for utskiftning. Prosjektarbeid pågår for anskaffelse av nye fartøy til erstatning for disse tre. Byggestart er nært forestående, og vil bli gjort av norske Vard Langsten. Det forventes at nye fartøy innfases i perioden 2022–2024, heter det i årsmeldingen fra Kystvakten.

Helikopterbekymring

Kystvaktens nye NH90-helikoptrene er fortsatt under innfasing. Prosessen er stadig preget av forsinkelser, og det bekymrer sjef i Kystvakten, flaggkommandør Ottar Haugen.

– Ved utgangen av november hadde Kystvakten hatt NH90 embarkert i totalt 128 døgn. En stor del av tilgjengelig flytid har gått med til trening, men det har også vært en økning i tid til operativt bruk i forhold til fjoråret. Kystvakten erfarer dessverre liten reel operativ effekt. Kystvakten er gjort kjent med at antall flytimer med NH90 de nærmeste årene ikke vil være tilfredsstillende ut fra det Kystvakten legger til grunn for en forsvarlig helikopterdekning i Barentshavet – både med tanke på å ivareta en bærekraftig forvaltning av norske marineressurser og Kystvaktens bidrag i den statlige beredskapen i vårt ansvarsområde. Dette er en sterk bekymring, skriver Haugen i årsmeldingen.

48 anmeldelser

I 2018 har Kystvakten gjennomført 1423 inspeksjoner. Av disse ble det i 258 tilfeller gitt advarsler og i 48 tilfeller har inspeksjonene avdekket regelbrudd som har vært av så alvorlig art at fartøyene er blitt anmeldt og syv tilfeller har ført til oppbringelse til norsk havn for videre straffeprosessuell oppfølging. I tillegg ble fire tilfeller der saken er oversendt fiskeridirektoratet for vurdering av overtredelsesgebyr.

Kystvaktsentralen har mottatt og behandlet cirka 94 000 henvendelser angående faststående bruk i havet.

Mangler besetning

Kystvaktens fartøy er bemannet etter «lean manning»-prinsippet og er sårbare ved fravær.

-Et økende funksjonelt fravær, herunder rettighetspermisjoner, sykdom og utdanning/kurs, har medført en tidvis anstrengt bemanningssituasjon i 2018. Nevnte fravær i kombinasjon med prioritering av nødvendig utdanning, medførte at et fartøy ble lagt til kai mot slutten av året. Fartøyet er planlagt tilbake i operativ drift 1. august 2019. Planlagte patruljedøgn fordeles på øvrige skrog i perioden, heter det i årsmeldingen.

Artikkeltags