Lanserer lokal veileder: Slik kan reiselivsbransjen stoppe smitte i sommer

Kommuneoverlegene i Lofoten og Vesterålen med felles smittevernveileder for reiseliv og serveringssteder.

DEL

- Mye tyder på at Lofoten og Vesterålen blir blant favoritt-reisemålene til nordmenn i sommer. Dette medfører at kommunene vil få en økning i folketall også denne sommeren. For at vi sammen skal lykkes med å unngå en stor økning i smitte regionalt av covid-19, er vi avhengige av at både eiere og gjester følger smittevernreglene samvittighetsfullt, sier Jan Håkon Juul, kommuneoverlege i Vågan i ei pressemelding.

Veilederen er en samling av både konkrete og generelle råd som bygger på nasjonale retningslinjer. Den inneholder også informasjonsmateriell til gjester.

I arbeidet med veilederen har kommuneoverlegene måttet gjøre avveiinger mellom hensyn til smittevern og hensynet til at bedriftene kan være i drift.

- Samfunnskonsekvensene av et ras av konkurser innen bransjen vil være svært store. Arbeidsledighet og nedleggelser har åpenbare konsekvenser for folkehelsen. Vår veileder legger opp til en linje der smittevernet ivaretas best mulig, samtidig som bedriftene kan ta imot gjester og holde hjulene i gang, sier Ingebjørn Bleidvin, kommuneoverlege i Hadsel.

Kommuneoverlegene er i pressemeldinga nøye med å understreke at koronakrisen på ingen måte er over.

- Faren er at vi åpner for mye, for raskt og at både bedrifter og folk flest begynner å ta lett på de daglige smitteverntiltakene. Det er klart at som campingplass-eier er det ikke noe særlig å gå bort til en gruppe gjester som hygger seg, og si at de er for mange og at de må dele seg opp. Men for å unngå oppblussinger og slippe å stenge ned samfunnet enda en gang, er det slik årvåkenhet som må til, sier Solveig Nilsen, kommuneoverlege i Flakstad.

Nøyaktig hvordan sommeren blir, når en eventuell smittetopp kommer - det er det ingen som vet.

- Gjennom god informasjon og samarbeid med bransjen håper vi å kunne holde smittepresset nede gjennom sommeren. Men det er ingen grunn til å legge skjul på at det vil bli utfordrende, sier Jan Håkon Juul.

Her er noen av punktene i veilederen:

  • Alle reiselivsbedrifter med nettsider og som har direktekommunikasjon med gjester pr telefon eller epost, bør levere ut oppdatert informasjon til enhver tid om gjeldende regler for karantene, isolasjon og reiseråd.
  • Gjennomgå renholdsrutinene og sjekke om enkelte arealer bør vaskes hyppigere.
  • Ha renholdsfokus på kontaktpunkter som dørhåndtak, tastatur, armlener, stoler, lysbrytere, telefoner og toaletter.
  • Vurder behov for beskyttelsesutstyr ved utførelse av renhold (frakk, lange hansker)
  • Benytt engangskluter i stedet for flergangskluter
  • Bevisst bruk av desinfeksjon.
  • Vanlig vask og skifte av dynetrekk/sengetrekk/putetrekk mellom gjester, men madrass bør i karantene i tre dager om forrige gjest var syk under oppholdet.
  • Ingen med luftveisinfeksjon skal oppholde seg på campingplassen, verken utendørs eller innendørs
  • Gjester med luftveisinfeksjon på hotell skal isolere seg på rommet og ikke ta offentlig transport
  • Ingen grupper på campingplassen med flere enn fem personer på samme sted dersom de ikke tilhører samme husstand
  • Lekeplasser med lekeapparater stenges
  • Felles innendørs kjøkken, spiserom og oppholdsrom bør stenges
  • Fjern informasjonsbrosjyrer i resepsjonsområder - slike leses og deles ofte av flere personer
  • Fjern kaffeservering
  • Servering av mat skal ikke skje som buffet
  • Offentlige serviceanlegg kan være åpne om de renholdes hyppig (fra en gang i døgnet til hver time)
  • Det skal henges opp informasjonsplakater på hoteller, i resepsjoner, på serviceanlegg og campingplasser og lignende.

Les hele dokumentet her: veileder.pdf

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken