Benytter seg av logistikkselskaper for å kvitte seg med avfall

Artikkelen er over 1 år gammel

– I Norge har vi store tradingselskaper innen avfall, som inngår avtaler med norske og svenske forbrenningsanlegg. Vi bruker disse selskapene slik at vi slipper å forhandle fram avtaler alene.

DEL

Det forteller Einar Solvang, daglig leder i Lofoten Avfallsselskap (LAS)

Å benytte seg av såkalte tradingselskap er vanlig i avfallsbransjen, skal vi tro Solvang.

– Det har blitt et proft marked som fungerer veldig bra, og det har vært sånn i mange år.

Hver uke går flere vogntog fra LAS til andre steder i Norge og Sverige med avfall som skal til gjenvinning, det skriver LAS på sin hjemmeside.

– LAS benytter seg av norske «trading»-selskaper som forhandler pris på ulike avfallsfraksjoner og sender det til fabrikkene der de har inngått avtaler. LAS bestiller henting fra disse selskapene når det er behov, og tradingsselskapene inngår avtaler med ulike transportører. Dette er også tilfellet med vogntoget fra Lars Prim, som endte utenfor veien.

LAS har en forventning om at de vogntog som benyttes tilfredsstiller de krav som stilles i Norge både hva gjelder dekk og at kjøretøyene ellers er i forskriftsmessig stand.

– LAS vil melde tilbake til Norsk Gjenvinning, som var trader i dette tilfellet, om hendelsen som da vil behandles som et avvik. Trafikksikkerhet på våre veier er viktig for LAS, og oppdages det uregelmessigheter som ikke tilfredsstiller kravene til kjøretøy på norske veier, så skal de ansatte reagere og kontakte politiet.



Artikkeltags