Fv888 stenges hele denne uka

Grøftet i 2015: Maskinkjører Roy Tore Larsen hos Ståle Holdahl Maskin & Transport gjorde en flott jobb med grøfting høsten 2015 på Laukvikveien. Foto: Knut Johansen

Grøftet i 2015: Maskinkjører Roy Tore Larsen hos Ståle Holdahl Maskin & Transport gjorde en flott jobb med grøfting høsten 2015 på Laukvikveien. Foto: Knut Johansen

Artikkelen er over 2 år gammel

Denne uka må du kjøre rundt Strønstad og Morfjord skal du til og fra Laukvik. Statens vegvesen skal drive omfattende veiarbeid mellom Laukvik og Vestpollen i Lofoten.

DEL

Høsten 2015 gjorde vegvesenet en stor jobb med å grave ut skikkelige veigrøfter langs denne fylkesveien slik at man fikk ledet bort alt overflatevann fra veibane og veigrøfter. Enkelte steder langs veien dannet det seg store issvuller i mangel av ordentlige grøfter, isdannelse også inn på veibanen grunnet dårlig grøfting.

Denne vedlikeholdsjobben med grøfting gjorde Ståle Holdahl Maskin & Transport på en utmerket måte på vegne av vegvesenet for to år siden.

Stikkrenner

Firmaet har nå fått oppgaven med å skifte fem defekte stikkrenner gjennom fylkesveien mellom Laukvik og Vestpollen.

Dette er et arbeid som begynner kommende mandag morgen den 16. oktober, og jobben vil pågå helt fram til fredag kveld den 20. oktober.

– De fem stikkrennene er defekte, og vi tar nå alle i en operasjon. Dette har en kostnad på 150.000 kroner per stikkerenne, og vi regner med at jobben med hver stikkrenne vil ta en hel arbeidsdag. Derfor må vi stenge veien hele kommende uke, sier prosjekt- og byggeleder Jon-Roger Sørvang.

Fastboende får ekstra info

Han sier at man vil skilte at Fv888 er stengt.

– Folk som bor langs veien vil få slippe gjennom. De kan kontakte veimeldingssentralen på telefon 175 og få vite hvor man jobber hver dag, slik at lokale beboere vet om det er mulig å kjøre direkte hjem, eller om veiarbeidet pågår et sted der også dem må kjøre rundt Strønstad og Morfjorden.

– Vi kan ikke slippe trafikk puljevis forbi jobbstedet fordi hele veibanen må graves opp for å få lagt stikkrennene i en ubrutt lengde gjennom veien.

– I tillegg skal vi ta opp veibanen i 15 meters lengde på begge sider av der stikkrenna ligger, for å skifte ut masse. Dette for å unngå at man får setninger i veibanen. Etter at jobben er gjort, asfalteres alle fem veibitene som er oppgravde, altså samlet 150 meter nytt dekke.


Artikkeltags