Vestvågøy kommune har satt av 320.000 kroner til prosjektering av terminalbygg i Leknes havn. Fredag møtes aktørene i havna for å diskutere hva et nytt terminalbygg bør ha plass til.

Som en midlertidig løsning til bygget er på plass, har havnesjefen vurdert leie av telt – og forkastet det.

– Et telt tåler vind opp mot 28 meter i sekundet. Over denne vindstyrken bør det være plasthall. Jeg ser ikke dette som en god løsning, sa Jakobsen da han orienterte formannskapet om situasjonen i havnene i Vestvågøy.

Rykter

Havnesjefen viste til det han kalte rykter om at Leknes havn er en dårlig anløpshavn for cruiseskip.

– Jeg var senest sist fredag på møte med losformidlingen i Lødingen. Tilbakemeldingen er at Leknes er en god og enkel havn å anløpe, og egnet for anløp av cruiseskip hele året. Ryktene tar feil, sa Jakobsen.

Kommunen har satt av 240.000 kroner til prosjektering av forlengelse av kaia i Leknes havn. Ifølge Jakobsen er forlengelse ikke absolutt nødvendig for å ta større skip til kai.

– Liggeforholdene kan bedres med å legge ut dykdalb, en «øy» som ligger i forlengelsen av kai, og som båten kan ligge mot. Dette systemet brukes blant annet i Narvik.

På de travleste dagene ønsker han turistinformasjon i Leknes havn.

– Det kan være en forglemmelse. Vi håper det kan bli en løsning med turistinformasjon i perioder i Leknes havn i år, sa Jakobsen.

Liggeplass

Han er i gang med å kartlegge tilstanden til kommunale kaier. En utfordring er mangel på liggeplasser for båter i Stamsund. Ifølge Jakobsen vil kommunen være avhengig av forutsigbare avtaler med grunneiere for å legge ut flytekaier.

– Å ha gode havner med nødvendige tiltak vil være et konkurransefortrinn. Det må grunneierne også se, at det gagner lokalsamfunnet om fiskerne finner veien til vår kommune, sa Søren Fredrik Voie (H).