Tok sjansen og gikk til topps i reklame-NM

Feiret seier: Lofotprodukt-ansatte feiret tittelen «Årets reklamefilm 2014» på Gullfisken i Oslo i helgen. Administrerende direktør Sigvald Rist måtte feire fra TV-stua hjemme, med kraftig influensa og førti graders feber. – Vi stemte og jublet med febernedsettende medisin og saft på lørdagskveld sammen med familien. Det var utrolig hyggelig, sier Rist.Foto: Privat

Feiret seier: Lofotprodukt-ansatte feiret tittelen «Årets reklamefilm 2014» på Gullfisken i Oslo i helgen. Administrerende direktør Sigvald Rist måtte feire fra TV-stua hjemme, med kraftig influensa og førti graders feber. – Vi stemte og jublet med febernedsettende medisin og saft på lørdagskveld sammen med familien. Det var utrolig hyggelig, sier Rist.Foto: Privat

Artikkelen er over 3 år gammel

Lofotprodukts «Hold i torsken» vant reklame-NM i helgen. – Vi har brukt mer penger på denne kampanjen enn vi har brukt på all markedsføring tidligere, sier Sigvald Rist.

DEL

– Det var utrolig viktig å treffe med reklamen. Vi kunne gjort en fin reklamefilm med fjorder, fjell og søt musikk, men da hadde vi ikke skilt oss ut. Vi måtte bare kline til, og det fikk vi godt betalt for nå, sier administrerende direktør Sigvald Rist i Lofotprodukt AS, som lå i kraftig influensa i helgen og derfor ikke kunne være med til Oslo og helgens Gullfisken-utdeling.
«Hold i torsken» er den første reklamefilmen Lofotprodukt har lagd. Den ble produsert våren 2013, og ble vist for første gang i august det samme året, og går fortsatt.
– Hold i torsken-kampanjen var planlagt å gå en stund til, uavhengig av Gullfisken. Den er fortsatt aktuell, sier Rist.
– Vi er glad for at publikum ikke har gått lei, det så vi i helga, og vi ser samtidig at filmen har effekt. Salget øker, markedsandelen øker og kjennskapen til våre produkter øker, sier markedssjef Camilla Beck Sætre i Lofotprodukt.
I februar 2013, før filmen ble produsert og lansert, kjente seks prosent nordmenn til sjømatproduktene fra Lofotprodukt. I 2014 er det utført målinger hver måned, og snittet for uhjulpent kjennskap til Lofoten er nå oppe i 30 prosent. Kjennskapen har altså økt med 24 prosent siden reklamefilmen gjorde sitt inntog i det norske folks tv-stuer.
– Kunden velger naturlig et merke de kjenner til og stoler på, og det gir økt betalingsvilje. At Lofotprodukt bruker de beste råvarene, og derfor har dyrere produkter, har vi forsøkt få fram i filmen og det tror vi folk har fått med seg, sier markedssjefen.

Premie

Lofotselskapet med fabrikk på Storeidøya utenfor Leknes får reklamevisninger i TV 2 for en verdi av én million kroner i førstepremie i Gullfisken.
Selskapet skal bruke det å ha gått til topps i reklame-NM for alt det er verdt.
Vi kan ikke hvile på laurbærene, og må smi mens jernet er varmt. Vi skal selge enda mer varer, og skal nå lage en kampanje i butikk der temaet er «Ta gullfisken med deg hjem», sier Beck Sætre.

Artikkeltags