Skipet som har alt

Kjersti møter kaptein John Hugo Johnsen på broen til G.O. Sars

Kjersti møter kaptein John Hugo Johnsen på broen til G.O. Sars Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

I kveld har kapteinen på G.O. Sars, John Hugo Johnsen invitert meg opp på broen for å vise meg hjernen i dette skipet. Han har lovet å kle seg i ordentlige kapteinsklær og da kan ikke jeg være dårligere. Så nå sitter jeg her i finstasen og venter på at han skal gå på vakt.

Jeg har forberedt meg godt og har fått en grundig omvisning i skipets indre gemakker av overstyrmann Svein Roger Fredheim. For bak fasaden på dette sagnomsuste forskningsskipet, finnes det en hemmelig verden av pumper, maskiner og instrumenter.

Med egne øyne har jeg sett at skipet har tre generatorer og to elektromotorer. Alt er montert på gummisåler for å redusere støy fra skipet. Motorene er de samme som brukes i u-båter. Det samme gjelder propellen. Alt dette for at skipet skal være så stillegående som mulig, slik at ikke en eneste sild lar seg skremme av det 78 meter lange skipet.

Jeg har lært at sonaren kan se fisk på en kilometers avstand, mens ekkoloddet kan brukes til mengdeberegninger rett under skipet.

Overstyrmann Svein Roger Fredheim viser fram de tre generaotrene i G.O. Sars

Overstyrmann Svein Roger Fredheim viser fram de tre generaotrene i G.O. Sars Foto:

Ikke minst har jeg fått med meg at G.O. Sars er utstyrt med en azimuth. En propell som kan senkes ned framme i baugen og som kan dreies 360 grader. Veldig hendig når forskerne krever at skipet skal holde seg i en nøyaktig posisjon over lang tid.

Jeg har også sett en gigantisk sjakt midt i skipet. I bunnen av sjakten er det skvalpende sjøvann. I toppen en heisinnretning som kan heve og senke to kjøler ned i vannet. I bunnen av senkekjølene er det montert sensorer til instrumenter for å sikre at de kommer så dypt at de ikke påvirkes av skipets bevegelser.

Etter denne grundige omvisningen i G.O. Sars indre organer føler jeg meg klar til å få en innføring i skipets hjerne.

Klokken har passert åtte og jeg vet at kaptein John Hugo har gått på vakt. Jeg går opp trappene til øverste dekk og kommer inn på broen. Et rom som ville fått eiendomsmeglere til å gå amok med superlativene. Her er vinduer fra gulv til tak, havutsikt i alle retninger og en moderne innretning i blanklakkert tre med svarte skinnstoler. Og, her er så mange skjermer, knapper og spaker at selv mor lar seg rive med. For å gjøre inntrykket komplett, har den tunge tåka lettet og vi ser inn mot fjellene i Vesterålen som ligger badet i rød kveldssol.

John Hugo gløder når han forteller meg om skipet han har ansvar for. Vi tilbringer jo halve livet ombord, så dette er vårt andre hjem og derfor må vi ta vare på skuta som om den var vår egen. Selv har han fulgt skipet gjennom helde dets levetid. Først gjennom byggeprosessen ved verftet i Flekkefjord, så som skipper ombord på den nydøpte skuta og nå som kaptein. Jeg har vært med på mye ombord på dette skipet, fra seilas i sørishavet til ordentlig uvær utenfor Shetland. Så er det også en båt som tåler mye. 78 meter lang, 16 meter bred og med vakuumstyrte stabilisatortanker holder den seg usedvanlig stabilt i sjøen.

I denne sjakten er det plassert to senkekjøler. De kan heises opp så høyt at de kan vedlikeholdes innenfra.

I denne sjakten er det plassert to senkekjøler. De kan heises opp så høyt at de kan vedlikeholdes innenfra. Foto:

Han forteller glødende om skipets DP, det dynamiske posisjoneringssystemet - som gjør at skipet kan holde seg i en nøyaktig posisjon uten at han må gjøre noe som helst. Det er takket være DPen at kapteinen kan vandre rolig omkring i denne toppsuiten og vise meg skjermer med kart, ekkolodd og sonarer og den komfortable stolen med utsikt til bakdekket. Fra denne stolen kan trålen kan styres med spaker og knapper uten at han trenger å gå ut fra broen. Jeg er ganske så stolt over å være kaptein på G.O. Sars forstår du. Og ja, det er det ikke vanskelig å forstå. 

Skattejakt på havets bunn: Del 1

Korallrevet minutt for minutt: Del 2

Roboten Ægir flyr under vann: Del 3

Verdens største kaldtvannskorallrev - utenfor Lofoten: Del 4

En skjellsettende opplevelse: Del 5

Ville du brukt denne i dusjen?: Del 6

Kjersti Eline Busch

Kjersti Eline Tønnessen Busch fra SALT tar Lofotpostens lesere med på tokt med G.O. Sars. Gjennom åtte julidager skal et internasjonalt forskerteam studere kaldtvannskorallrev utenfor Lofoten og Vesterålen. Les mer om prosjektet FATE her: http://www.imr.no/forskning/prosjekter/fate/nb-no

Send inn tekst og bilder «

Lofotposten vil fortelle om smått og stort i Lofoten, men vi rekker ikke over alt. Har vi gått glipp av noe? Du kan bidra her!

Artikkeltags