LESERBREV: Sanner – høygir er ikke å ruse motoren

Av

Den mest tafatte finansministeren vi har hatt i Norge siden vi opererte med spesidaler må være Jan Tore Sanner.

DEL

LeserbrevEn mer utpreget politisk broiler enn Sanner, er vanskelig å peke på. Sanner prater og terper på flosklene de politiske rådgiverne har lært regjeringens statsråder. Også dette året. Men jo flere ganger Sanner sier «vi jobber på høygir» som svar på konkrete kritiske spørsmål, jo mindre troverdighet sitter finansministeren igjen med. Det er ikke hvilket gir, men hva man jobber med, hva man gjør og hva man får gjort som betyr noe. Sanner framstår som en brushane uten fjær. I 2018 var svaret fra Sanner på alle kritiske spørsmål om sammenslåing av kommuner og fylker. «Vi må lage robuste kommuner. Robuste fagmiljø, skoler. Robuste ditt og robuste datt.» Og i 2019 hadde medlemmene av regjeringen lært en ny floskel uten innhold. «Dette tar vi på største alvor. «Største alvor» etterfulgt av et men…» Det gir ikke mye troverdighet. Og ikke i år er det «Høygir». Allerede etter et time etter offentliggjøringen svarte den nye kunnskapsministeren Guri Melby (V) på sitt første spørsmål fra NRK: «Ja, det er alvorlig og vi jobber på høygir.»

Regjeringen til Erna står ikke til troende, verken i dag eller da de hadde med seg forsøkskaninene fra FrP i regjeringen. Utfordringen med å takle den svært vanskelige situasjonen med korona-viruset, framstår sendrektighet. Det er også ett forsterkende problem. I tillegg til flosklene. Men dessverre jeg ser ingen alternativ til dagens regjeringssjef. Den trasige troikaen som styrer Ap fra Oslo, huff av meg. Men i disse koronatider har vi heldigvis noen autoriteter som framstår troverdig og avklarende, som Camilla Stoltenberg i FHI og helsedirektør Bjørn Guldvog. De er tydelige og svært avklarende.

Jann Tore Sanner slår seg på brystet og peker på at flybransjen har bedt om fjerning av seteavgiften. Et av tiltakende regjeringen har iverksatt for å redde luftfarten. En transportåre som vil bety alfa – omega for hele landet etter at coronaviruset. - Det har vi nå gjort, sier Sanner og legger til at dette ba luftfarten om så sent som ved årsskiftet. Men Sanner, det hjelper ikke i dag. En dramatisk endret situasjon. Tomme fly, gir ingen økonomisk gevinst ved å fjerne seteavgiften. For øvrig en avgift som blant annet stoppet utbyggingen av Thon sitt gigantiske turistanlegg til en halv milliard i hjerte av Lofoten på Bukkedauen midt i Østre havn i Lofotens hovedstad. Og som førte til at Rygge flyplass, Moss ble lagt ned og tusen arbeidsplasser forsvant.

Sentralbanksjef Øystein Olsen skal applauderes. Hans styre reagerte raskt, og regulerte styringsrenten fem dager før normalen, ekstraordinært før førstkommende rentemøte. Norges bank satte ned styringsrenten fra 1,5 til 1,0 prosent. Dette ga en umiddelbar reaksjon på Børsen. I løpet av formiddagen fredag den 13. mars steg indeksen med 7 poeng.

Nå er det bare å håpe at bankene tar sitt ansvar og setter ned utlånsrenten nå. Straks! Det hjelper svært lite for bedriftene og ikke minst alle lånetakere, om bankene som vanlig venter en måned eller to med å regulere renten, når det er nedgang, og gjør som vanlig. Venter. Venter. Og litt til. Venter. Oppfordringen er - gjør som ved renteøkning. Reager umiddelbart. Sett ned utlånsrenten med et minst ett halvt prosentpoeng NÅ! Noen av oss sitter fortsatt å minnes med gru bankenes råkjør mot oss kunder midt på 1980-tallet, med rentesatser på rundt 20 prosent på huslån.

Det hele kulminerte med at Staten måtte redde hele banknæringen, med våre skattepenger. Nå vil vi ha noen av disse milliardene tilbake. I disse dager er det kun høygir fram til målet som gjelder! Bånn gass!


Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags