Livsfarlig kjøring må slås ned på

Av
DEL

LederDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det er dessverre ikke noe nytt at det kjøres hardt i Lofoten, og at det oppstår livsfarlige situasjoner på smale og uoversiktlige veier. Det virker tidvis som det er nok av både farlige veier og farlige sjåfører.

I sommer har Lofotposten omtalt flere hasardiøse forbikjøringer og direkte skremmende oppførsel etter veiene. Med tett trafikk av turister på bilferie og oss om bor her, er det rett og slett bare flaks som gjør at dette ikke har tatt liv.

Det siste tilfellet der to personer henger ut av vinduet på bilen på E10 utenfor Svolvær er rett og slett ikke til å fatte.

– Jeg var i sjokk. Jeg tenkte går det an å gjøre noe slikt? Det finnes ikke artig, sier Kristin Pettersen som kjørte bilen bak.

Politistasjonssjef Ketil Finstad-Steira har lovet at politiet vil se på saken. Det er det viktig at de gjør. Denne type livsfarlig kjøring må slås hardt ned på.

I sommer har ledelsen i Vågan kommune satt søkelyset på bemanningen i politiet. De mener sommermånedene krever økt bemanning fra politiet – og at ferieavviklingen deres ikke kan gi færre politifolk på jobb i en turistmagnet tett med lokale og besøkende.

Det er ingen grunn til å tvile på at ikke lokalt politi ønsker å slå ned på farlig adferd i trafikken. Da er det også viktig at ressursene følger med på lasset. Det er også viktig at politikerne i Lofoten nå ikke slipper det politiske presset i saken.

I helga opplevde en bilist at det ikke hjalp å ringe politiet da vedkommende tipset om ruskjøring og fulgte etter en synlig beruset fører i én time. Mannskapene var opptatt med et oppdrag de ikke kunne dra fra.

Denne historien illustrerer godt behovet for flere politifolk i Lofoten. De farlige sjåførene må lukes ut. Det er også viktig at politiet er nok synlige og til stede, både i travle sommermåneder og ellers i året.

Terskelen for å kalle ut bakvakta til politiet ved akutte hendelser er tidligere problematisert. I kjølvannet av en skyteepisode i 2018 gikk Vågan kommune ut med kritikk av politimesteren i Nordland for å ikke stille opp med tilstrekkelig beredskap.

Nærpolitireformen er sterkt omdiskutert, mange opplever at nærheten i reformen er grunn til å stille en rekke spørsmålstegn ved. Den adferden vi ser i trafikken i Lofoten bør styrke argumentene for å øke innsatsen til UP og politiet for å trygge veifarende og andre.

Alle kommunene i Lofoten står sammen om å øke veistandarden – også for å gi mer tryggere veier i regionen. Bedre veier forhindrer ikke alene farlig og skremmende kjøring, det må politiet ha nok ressurser til å følge opp.

Skriv ditt leserbrev her «

Si din mening om Lofoten, samfunnet og folket som bor her. Vi prioriterer lokale innlegg og lokale debattanter.

Artikkeltags