Økning i busstilbudet ga resultater: – Vi viderefører tilbudet til neste år

POPULÆR: Ordningen med flere avganger med Lofotekspressen videreføres også neste sommer. Foto: Kai Nikolaisen

POPULÆR: Ordningen med flere avganger med Lofotekspressen videreføres også neste sommer. Foto: Kai Nikolaisen

Økt popularitet på bussruta mellom Å og Narvik gjør at ruta blir videreført også til neste år.

DEL

I sommer økte Nordland fylkeskommune busstilbudet mellom Å-Narvik. Dette har ført til at antall lengre reiser har økt.

– Stadig flere velger å reise lengre strekninger med Lofotekspressen. Dette gir økte inntekter for bussruten som går mellom Å-Narvik, og sikrer at ruta kan kjøres også til nest år. Vi ser at stadig flere velger å reise lengre strekninger med Lofotekspressen enn tidligere år. Noe som også resulterer i økte inntekter. De to siste årene har inntektene på denne bussruten økt med 40 prosent, sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) i en pressemelding.

I pressemeldingen pekes det på at en av grunnene til at flere reiser lengre enn før er fergeavganger på Moskenes som Lofotekspressen korresponderer med, samt korrespondanse med flyavganger på Evenes og tog fra Sverige.

– Det at Lofotekspressen går såpass godt gjør at vi kan kjøre samme tilbud til neste år, mener samferdselsråden.


Tettere samarbeid

De siste årene har samarbeidet med destinasjonsselskap, kommuner og næringsliv økt. Dette har bidratt til økt fokus på bruk av kollektivtransport i turistnæringen.

– Travel Pass Nordland har etablert seg som et reiselivsprodukt, jo flere turister som velger å reise kollektivt jo bedre. Ca. 35 prosent av alle reiser skjer i sommermånedene, og 40 prosent av inntektene til Lofotekspressen kommer i sommermånedene, opplyser Eggesvik.

Berømmer fylkeskommunen

Daglig leder i opplevelsesbedriften XXLofoten i Svolvær, Trygve Steen berømmer fylkeskommunen og samferdselsavdelingen.

– I denne saken har de vært lydhøre, tatt fatt i utfordringene og gjort gode grep. Lofotekspressen er en kjempebra tilbud for kundene våre og alle andre reisende, og det er veldig fint at det går bra økonomisk. Nå gjelder det å få forutsigbarhet i tilbudet og ikke minst få gjort det kjent for alle potensielle brukere i framtiden, sier Trygve Steen.

Artikkeltags