Lofotens terrengsyklister vil lage stier som tåler mer

Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Vi vil heller ha et samarbeid, i stedet for at folk skal se stygt på oss når vi kommer.

DEL

Det sier Jimmy Johansen i Lofoten Ekstremsportklubb. Som terrengsykler opplever han ofte at det er tilfellet når han er ute i terrenget.

– Mye av problemet er nok at terrengsykling er et nytt element for dem som har gått i fjellet i alle år. Terrengsykling kom til Lofoten samtidig som turismen økte, og da er det mange som tror at det er vi som ødelegger stiene, fortsetter han.

Slik er det imidlertid ikke. Johansen peker på at syklistene lager smalere spor som gror fortere enn fotavtrykk.

Utvikler sykkelstier: Forrige helg var deltakere fra Lofoten Ekstremsportklubb på kurs i Hallingdal for å lære seg å lage bærekraftige stier. De lærte hvordan de kan bygge opp stier av naturlige materialer som stein og sand. Foto: Jimmy Johansen

Utvikler sykkelstier: Forrige helg var deltakere fra Lofoten Ekstremsportklubb på kurs i Hallingdal for å lære seg å lage bærekraftige stier. De lærte hvordan de kan bygge opp stier av naturlige materialer som stein og sand. Foto: Jimmy Johansen

– Syklistene sliter mer på terrenget når det er vått ute. Men så må vi huske på at det er ganske mange flere fotgjengere i fjellet enn det er syklister. Ut ifra antall i Lofoten, kan vi ikke måle oss opp mot dem.

Bærekraftige stier

Nå vil Lofoten Ekstremsportklubb vise at de ikke vil slite ut, men heller ta vare på stiene. De har derfor tatt initiativ, og var forrige helg på kurs gjennom prosjektet Tråkk'n'roll i Hallingdal. Prosjektet jobber med utvikling av sykkelstier, og terrengsyklistene fra Lofoten var med på å bygge en 200 meter sti i Nesbyen i Hallingdal.

Sti: Kurset var gjennom prosjektet Tråkk'n'roll som jobber med å utvikle sykkelstier.

Sti: Kurset var gjennom prosjektet Tråkk'n'roll som jobber med å utvikle sykkelstier.

– Hovedfokuset er å lage bærekraftige stier som skal vare lenge og tåle mye trafikk. Vi lærte hvordan vi kan bygge opp stier av naturlige materialer som stein og sand, og hvordan dreneringen bør være. Ofte er det vann som ødelegger stiene mest, sier Johansen.

– Nå har vi fått faglig kompetanse og har tatt den med tilbake til Lofoten. I stedet for at vi skal leie inn kraft hele tiden til å analysere stier, kan vi veilede de som skal lage den nå, sier Johansen.

Les også: Sykkel på sti er het potet, sier jurist på friluftskonferanse i Lofoten

Vil nå ut til grunneierne

Han peker på at det er flere stier som må tas tak i, men håper nå å nå ut til grunneierne.

– Vi håper at grunneierne kan ta initiativ, også kan vi få til et godt samarbeid, sier Johansen, og legger til;

– Med dette vil vi vise at vi også vil ta vare på naturen. Vi kommer ofte fort, og jeg skjønner at det kan være skremmende. Men vi har oversikt over det vi gjør og en rimelig kort stopplengde. Vi tar hensyn til gående i terrenget, det er vårt felles motto.

Les også: Fredag fullførte hun triatlon, tirsdag ble Wenche klubbmester i terrengsykling

Kanalisere syklingen

Daglig leder i Lofoten Friluftsråd, Karianne Steen uttaler:

Daglig leder: Karianne Steen i Lofoten friluftsråd. Foto: Arkiv

Daglig leder: Karianne Steen i Lofoten friluftsråd. Foto: Arkiv

– Vi kjenner utfordringene knyttet til slitasje i Lofot-naturen. At Lofoten Ekstremsportklubb og stisyklistene selv tar initiativ til å legge til rette for stisyklister er det veldig gledelig. Dette er en aktivitet i naturen med et visst konfliktnivå. Da er det viktig å kanalisere syklingen til bestemte områder for å unngå slitasje, sier Steen.

Lofoten Friluftsråd har bidratt til å skaffe klubben penger fra kommunene til å delta på kurs. Friluftsrådet og Destination Lofoten har dessuten bidratt økonomisk. Destination Lofoten får stadig flere henvendelser fra grupper og individuelle som ønsker å stisykle i Lofoten.

Store nyheter, trafikkulykker og stengte veier - last ned nyhetsappen fra Lofotposten og få varsel på mobilen når noe skjer:

Pushvarsel Lofotposten for iphone/ipad

Pushvarsel Lofotposten for android

Artikkeltags