Gå til sidens hovedinnhold

Lofoten har fått etterlengtet status: – Vi er en hel region som har jobbet i lang tid for å oppnå merket

Artikkelen er over 1 år gammel

Lofoten har siden 2017 jobbet for å oppnå status som Bærekraftig Reisemål. Nå har Innovasjon Norge tildelt Lofoten «Merket for bærekraftig reisemål".

– Vi er en hel region som har jobbet i lang tid for å oppnå merket som et bærekraftig reisemål. Men det er nå jobben begynner. Vi har satt et nullpunkt og skal jobbe strategisk og målrettet framover med å forbedre og forsterke det vi har jobbet med siden 2017, sier Line Renate Samuelsen, daglig leder i Destination Lofoten, i en pressemelding.

Videre sier hun at å motta merket er både inspirerende og motiverende.

– Dette gir oss en tydelig retning mot remerking om tre år, hvor helhetlig utvikling og balansert vekst blir viktig. Det skal være godt for våre framtidige gjester å besøke Lofoten samtidig som det skal være et godt sted å bo, sier Samuelsen.

Setter Lofoten på kartet

Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge gratulerer Lofoten med merket.

– De har vært gjennom en lang og grundig prosess der de gjennom et bredt samarbeid, grundige målinger og kartlegginger har jobbet for en samlende og god reiselivsutvikling. Til tross for at det er en ekstrem tid for reiselivet er det gledelig å se at reisemål satser fullt på å utvikle seg i en mer bærekraftig retning. Det er bra for lokalbefolkningen, for reisemålene selv, for miljøet, og for gjestene. Slik styrkes næringen i konkurransen om stadig mer bevisste turister, sier hun.

I pressemeldingen sier også leder for Lofotårdet, Remi Solberg, at merket vil bidra til å sette Lofoten enda mer på kartet. Han mener også at dette vil hjelpe til på veien mot å realisere «Lofoten 2030 – De grønne øyene».

– Lofoten har en fantastisk reiselivsnæring, som har utviklet seg godt de siste årene. Nå er det viktig at reiselivsnæringen vokser i en retning som bidrar til at det også skal være godt å bo her. Det er bra for lokalbefolkningen at vi bevarer miljøet og kulturarven vår. Det er en rikdom vi forvalter og som vi må ta godt vare på, sier Solberg.

FAKTA

For å oppnå merket første gang må reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.

Arbeidet er også reiselivets måte å samle data og indikatorer som inngår i rapportering om FNs bærekraftsmål på.

Merkeordningen bygger på internasjonale standarder for hvordan et reisemål kan sikre bedre grep om egen retning og utvikling i et samspill mellom reiseliv, kommune og lokalsamfunn. Oppnådd merke er likevel kun en milepæl. Merket er gyldig i tre år fra godkjenning, og for å opprettholde merket må reisemålet oppdatere sin besvarelse og levere tydelig forbedring på 104 indikatorer.

Kilde: Innovasjon Norge

Kommentarer til denne saken