Topptips fra fysioterapeuten som har testa high5-løypa

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Det er ei drøy uke til den første utgaven av Lofoten highfive starter 29. august. Arrangørene har utvidet påmeldingsfristen til førstkommende lørdag, men allerede er nærmere 150 personer forhåndspåmeldt.

- Vi hadde et mål om 50 deltakere, så vi er kjempefornøyde med at så mange er påmeldt, sier Gry Falch-Olsen i Lofoten highfive.

Fem topper i en smekk

Turen går på fem fjelltopper med Svolvær torg som utgangspunkt; Fløya, Blåtind, Tuva, Kongstind og Tjeldbergtind med tilsammen omlag 2.000 høydemeter skal besøkes enten i konkurranseklasse eller i turklasse uten tidtaking. Det er også en familieklasse der kun to topper skal forseres.

Flertallet av de forhåndspåmeldte vil gå tur uten tidtaking viser påmeldingslistene pr tirsdag 18. august, men over 50 personer stiller i konkurranseklassen.

Flertallet er ikke overraskende menn, men over 20 damer skal konkurrere om å være kjappest på highfive.

Blant dem er Lena-Britt Johansen som på impuls heiv seg med og vant Salomon Trail Tour som gikk tur retur Leknes - Justadtind forrige helg. Blant de påmeldte finner vi også Cecilie Brinchmann som leverte sterkt i Midnight Sun Marathon i Tromsø og vant sin klasse på mila.

Utsikt fra Fløya som er topp nr 1 i Lofoten highfive.

Utsikt fra Fløya som er topp nr 1 i Lofoten highfive. Foto:

Tjeldbergtind er siste topp på turen, her sett fra Kongstind.

Tjeldbergtind er siste topp på turen, her sett fra Kongstind. Foto:

Fjellvettreglene og Lofoten high 5

1. Legg ikke ut på langtur uten trening

Hvis du synes fem topper er i meste laget, kan du melde deg på familieturen og bestige Kongstind og Tjeldbergtinden.

2. Meld fra hvor du går

Meld deg på Lofoten high 5 her, så vet i alle fall arrangørene hvor du befinner deg den 29. august.

3. Vis respekt for været og værmeldingene

Langtidsvarselet er ennå ikke klart for lørdag den 29. august. Vi viser for øvrig til reglene "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" og "Ut på tur, aldri sur".

4. Vær rustet mot uvær og kulde, selv på korte turer. Ta alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever.

Jotakk, vi lofotinger vet at været skifter kjapt. Sjokolade bør uansett være en del av standardutstyret.

5. Lytt til erfarne fjellfolk

Lytt til blant andre Inger Anne Nicolaisen.

6. Bruk kart og kompass

Er du ikke god på orientering? God nyhet: Under Lofoten high 5 kan du la kart og kompass ligge hjemme, du trenger du kun å følge oppmerka løype.

7. Gå ikke alene

Nok en god nyhet; du kommer ikke til å gå alene under Lofoten high 5. Maksimalt 250 deltakere blir med og i tillegg står over 30 funksjonærer klar til å bistå om du trenger hjelp.

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu

Overvurderte du formen? Startet du for hardt? Glemte du sjokolade? Det er ingen å snu. Bare med å stille til start er du uansett sprekere og tøffere enn de som ble sittende i sofaen...

9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig

Man skal aldri si aldri, men vi TROR IKKE det blir nødvendig. I så fall, ta bilder med mobilen og send til red@lofotposten.no.

Turistforeningens versjon av fjellvettreglene finner du her.

Vis hensyn i løypa

Fysioterapeut Inger-Anne Nicolaisen skal også gå konkuranseklassen, men er raus nok til å dele noen tips med sine konkurrenter:

- Vær forsiktig og drikk nok vann! oppsummerer hun kort og greit.

Hun har testa løypa og ser at enkelte steder er det kun plass til én person. Som fysioterapeut, folkehelsekoordinator og instruktør på Stamina, er hun opptatt av å forhindre skader.

- Alle må vise hensyn i løypa. Når det er konkurranse kan det bli knuffing når folk blir ivrige. Samtidig kan det være løst underlag enkelte steder, og hvis man løper nedover er det fort gjort å miste grepet. Gode sko er en selvfølge, men man må også avpasse farten, spesielt nedover, sier Nicolaisen.

Krevende nedoverbakker

At det er stor forskjell å gå i oppoverbakke og nedoverbakke, er kanskje unødvendig å påpeke. Det mange kanskje ikke tenker på, er at det er belastende for kroppen og gå nedover - selv om pulsen kanskje holder seg lavere.

-  I oppoverbakker handler det om muskelbruk, nedover er det stor belastning for leddene og man kjenner ofte belastningen godt bak kneskåla. Det er bedre for kroppen å gå i sikksakk nedover, men da taper man selvsagt tid mot å løpe rett ned, vedgår Nicolaisen.

Selv vil hun se nøye an i hvilke områder hun vil løpe nedover.

- Har jeg kontroll, skal jeg løpe. Hvis ikke, går jeg. Det viktigste er å ikke skade seg. Da kan man slite i lang tid etter løpet, og det har jeg jo ikke tid til! sier fysioterapeuten.

To liter vann var for lite

Uavhengig av om det blir sol eller ikke, nok drikke blir kjempeviktig på turen.

- Da jeg testa løypa, hadde jeg med to liter vann. Det var for lite, advarer Nicolaisen.

Hun synes det er fornuftig å spise en frokost med "lange karbohydrater" i forkant av Lofoten highfive, og så fylle på med drivstoff av den kjappere varianten som for eksempel bananer underveis.

- Drikk regelmessig og fyll på med energi. Det er ei krevende løype, fastslår Nicolaisen som minner om fjellvettregel nummer 8: Vend i tide, det er ingen skam å snu!

Hvem som er påmeldt ser du på nettsidene til Lofoten highfive!

Maks 250

Styret i Lofoten High 5 Svolvær: Fra venstre Harry Strøm, Tore Fauske, Stein Alsos, Karin Antonsen, Harald Varvik Johnsen og Gry Falch Olsen i styret i Lofoten High 5 Svolvær.

Styret i Lofoten High 5 Svolvær: Fra venstre Harry Strøm, Tore Fauske, Stein Alsos, Karin Antonsen, Harald Varvik Johnsen og Gry Falch Olsen i styret i Lofoten High 5 Svolvær.

Arrangørene har satt ei grense på 250 deltakere. De vil bli møtt av omlag 30 frivillige som plasseres ute i løypa.

- Det er funksjonærer på alle toppene og på andre sentrale steder i løypa. Vi er godt dekket opp, sier Gry Falch-Olsen.

Hun følger naturlig nok spent med på værmeldingene for neste uke, og mye nedbør er det arrangørene frykter.

- Nå har vi hatt en periode med mye regn, men løypa har tørket mye opp med de tre dagene med sol vi har hatt. Vi har også gått løypa i tåke for å teste om den er merket godt nok, forsikrer hun.

Hvis været slår seg vrangt, har arrangørene en plan B.

- Men den får vi nok ikke bruk for - det satser vi på! sier hun.

    I slutten av august går startskuddet for en heftig fjelltur; fem topper på en dag!

    Send inn tekst og bilder «

    Lofotposten vil fortelle om smått og stort i Lofoten, men vi rekker ikke over alt. Har vi gått glipp av noe? Du kan bidra her!

    Artikkeltags