Får 125.000 til markedsføring

VIL ØKE MARKEDET: Fylkesrådet i Nordland gir 125.000 kroner til innenlandsk markedsføring av kvalkjøtt.

VIL ØKE MARKEDET: Fylkesrådet i Nordland gir 125.000 kroner til innenlandsk markedsføring av kvalkjøtt. Foto:

Fylkesrådet gir 125.000 kroner til markedsføring av kvalkjøtt.

DEL

Merkevareforeningen Norsk Hval er en ideell organisasjon som på vegne av den norske hvalfangstnæringen skal drive informasjons- og markedsarbeid i Norge.

Planen er å bruke vel tre millioner kroner for å øke innenlandsk konsum av kvalkjøtt. I november i fjor ga Nærings- og fiskeridepartementet 500.000 kroner, mens foreningen søkte om 1,4 millioner kroner.

Det er Fiskeriparken Egga Utvikling AS i Vesterålen som er prosjektleder for satsingen. Foreningen har, i samarbeid med kvalnæringen og Standard Norge, utviklet felles kvalitetsstandard for fangst, produksjon og distribusjon av hvalkjøtt.

– Hvalnæringen er helt avhengig av et innenlandsk marked. Merkevarebyggingen er viktig for å sikre at den norske forbrukeren fortsetter å kjøpe produktene. Problemstillingen forsterkes med at enkelte små lokalsamfunn i Nordland i varierende grad er avhengig av aktiviteten næringen skaper, heter det i innstillingen fra fylkesråd for næring, Ingelin Noresjø (KrF).

Artikkeltags