– Klarer vi ikke å ta være på naturen, undergraver vi merkevaren Lofoten

BÆREKRAFT: Miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft er avgjørende for å utvikle reiselivet, mener fra. h. Sissel Jensen (Destination Lofoten), Trond Ketil Nilsen (hemmingodden), Sabine Pietschner, Barbro Grøgaard (Skrei), Hege Ragni Haugerud (Destination Lofoten) og Anette Morrison (Maren Anna). FOTO: Magnar Johansen

BÆREKRAFT: Miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft er avgjørende for å utvikle reiselivet, mener fra. h. Sissel Jensen (Destination Lofoten), Trond Ketil Nilsen (hemmingodden), Sabine Pietschner, Barbro Grøgaard (Skrei), Hege Ragni Haugerud (Destination Lofoten) og Anette Morrison (Maren Anna). FOTO: Magnar Johansen

I to dager har de fått gode råd og inspirasjon til å bli bedre og mer miljøvennlig vertskap for turister.

DEL

Bærekraft er et mye brukt ord i disse dager, også i og om reiselivet. Denne uken møttes bedrifter fra de fire største Lofot-kommunene i Stamsund for å få råd om hvordan begrepet skal omsettes i praksis i den enkelte bedrift.

– Seminaret har handlet om hva den enkelte bedrift kan gjøre. Deltakerne har fått verktøy for å lage sin egen handlingsplan om hvordan virksomheten kan bli mer bærekraftig, både økonomisk, sosialt og miljømessig. Det er disse områdene bærekraft primært handler om, sier salgs- og produktansvarlig Sissel Hansen i Destination Lofoten som sto bak seminaret.

– Omdømme

– Internasjonale turister etterspør stadig oftere hvordan området de besøker forvalter miljøet. Det er viktig å bygge et godt omdømme i forhold til begrepet bærekraft. Det vil også øke verdiskapingen, sier Kjell Ove Solbakken i Norsk Turistutvikling AS og Vigdis Næsseth i Fossekall AS. Selskapene har utviklet bærekraftskurset på oppdrag fra Innovasjon Norge, og ledet samlingen i Stamsund.

– Jeg har fått mange gode råd og tips. Det er mye vi kan gjøre, i forhold til søppelhandtering, minske energiforbruket, bruke færreengangsprodukter og oppfordre gjestene til å handle lokal og kortreist mat, sier Sabine Pietschner, som er daglig leder ved Lydersen Rorbuer på Fredvang.

– Handle lokalt

Trond Ketil Nilsen ved Hemmingodden Lofoten Fishing Lodge på Ballstad selger fisketurer og overnatting. Som relativ nystartet i reiselivsnæringen på hjemstedet er det viktig å få konkrete råd og tips om behandling av gjester, og hvordan bedriften framstår i forhold til bærekraftsmålene, sier han.

– Jeg er opptatt av at vi må vise at vi er en del av et lokalsamfunn. Det betyr å oppfordre gjester til å handle lokalt, og at vi selv handler lokalt framfor på nett. Også lokalsamfunn skal være bærekraftig. Samtidig må økonomien ligge i bunn. Er vi ikke økonomisk bærekraftig, er vi heller ikke bærekraftig på andre områder, sier Nilsen.

Deltakerne har det til felles at de lever av merkevaren Lofoten, som i stor grad handler om naturen. Seminaret er en del av bærekraftsprosjektet for tilrettelegging av stier og andre tiltak som Lofoten og Nordland fylkeskommune samarbeider om.

– Klarer vi ikke å ta være på naturen, undergraver vi merkevaren, var deltakerne samstemt om.

– Stå sammen

De fikk med seg en oppfordring fra Solbakken om å kombinere konkurranse med samarbeid.

– Ikke vær redd for internkonkurranse. Dere må stå sammen i Lofoten. Vær stolt av lokalsamfunnet, og fortell om og markedsfør hverandre og produktene som finnes i Lofoten til gjestene, sa Solbakken og oppfordret bedriftene til å la gjestene komme med tilbakemeldinger:

– Uten å la kundene si sitt kan det fort bli som denne kommentaren: «Du husker meg trolig som den hensynsfulle gjesten. Men vet du hvem jeg er? Jeg er kunden som aldri kommer tilbake». Servicenæringen er krevende.

Artikkeltags