– Gjestene kan bli i to-tre døgn

Styrker seg: Hurtigruten ASA vil styrke seg betraktelig i Lofoten. Blant annet skal explorerskipene, «Fram» og «Nordstjernen» hyppigere innom Lofoten. Foto: Gullik Maas Pedersen.

Styrker seg: Hurtigruten ASA vil styrke seg betraktelig i Lofoten. Blant annet skal explorerskipene, «Fram» og «Nordstjernen» hyppigere innom Lofoten. Foto: Gullik Maas Pedersen.

Artikkelen er over 4 år gammel

– Vi vurderer å styrke vår tilstedeværelse i Lofoten. Blant annet kan ei løsning bli at våre gjester oppholder seg i Lofoten i inntil tre døgn.

DEL

Det sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten ASA til Lofotposten. Han var nylig i Lofoten, og hadde hotellbygger Arthur Buchardt med i sitt følge. Ordfører Eivind Holst i Vågan bekrefter at han kjørte de to nevnte til Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær og Gimsøy.

– Jeg vil ikke kommentere noe som vedrører Buchardt. Men fra vår side i Hurtigruten ASA legger jeg ikke skjul på at vi ønsker å styrke vår posisjon. Men hvordan dette konkret skal skje, kan jeg ikke fortelle i dag, sier Skjeldam.

På nåværende tidspunkt vil han ikke i detaljer komme nærmere inn på hvor eventuelt Hurtigrutens gjester skal oppholde seg de dagene de er i Lofoten.

– Er Lofoten mer interessant enn øvrige regioner?

– Jeg vil ikke sette regionene opp mot hverandre. Uansett ser vi hvilket potensial vi har i Lofoten – selv om vi på årsbasis har cirka en halv million gjester på nord og sør. Med den posisjonen Hurtigruten har ute i markedet, vil vi være med å utvikle stadig nye produkter i verdensklasse.

I tillegg til de faste hurtigruteskipene, skal explorerskip som «Nordstjernen» og «Fram» komme mer til sin rett i eksempelvis Lofoten.

På syd ligger som kjent skipene to timer i Svolvær. Sammen med Stamsund, som har en halv times liggetid, skal gjestene få gjøre mer – skal vi tro konserndirektøren:

– En rekke lokale aktører er med i flere av våre prosjekter. Åland Gård, Lofotr, Lofotens Hus, hesteridning på Gimsøya og havørnsafari ut fra Svolvær, er alle tilbud som slår an. At Lofotpils selges ombord i M/S «Lofoten» er også noe som drar merkevaren Lofoten opp og frem, sier Skjeldam, og legger til at Hurtigruten i dag frakter ca. 450 gjester daglig på nord og sør.

Planer: Adm. dir. Daniel Skjeldam har store planer for Lofoten.

Planer: Adm. dir. Daniel Skjeldam har store planer for Lofoten.

Det lyktes ikke Lofotposten tirsdag å komme i kontakt med Arthur Buchardt.

Artikkeltags