Gå til sidens hovedinnhold

– Lofoten vil oppleve økt konkurranse om turistene

Artikkelen er over 6 år gammel

– Lofoten må bli mer proff på markedsføring.

Prosjektleder for Destination Lofotens masterplanarbeid, Trygve Steen, mener Lofoten må forberede seg på sterkere kamp om turistene. Bakgrunnen er blant annet gjesteundersøkelsen som Nordlandsforskning står bak. Der opplyser rundt 70 prosent av de utenlandske turistene som har besøkt Lofoten de to-tre siste årene at de også vurderte andre reisemål. Ifølge undersøkelsen ser turistene fra spesielt resten av Europa på hele Skandinavia når de bestemmer seg for feriemål.

– Det forteller oss at Lofoten har mange og sterke konkurrenter. Og det sier noe om behovet for å opprettholde, og helst styrke den koordinerte markedsføringen av Lofoten som Destination Lofoten gjør i dag, sier Steen.

Han viser også til at Nord-Norge i undersøkelsen oppfattes som en eksotisk region.

– Det betyr at Lofoten vil få enda større konkurranse i landsdelen. Ikke bare fra Tromsø og Nordkapp, men fra flere aktører som kan dukke opp.

Hva med norske turister?

– I Norge er folk veldig bevisst på Lofoten som feriemål. Lofoten er meget godt kjent. Men vi må også ivareta det norske markedet.

Les også: Mest fornøyd med feriene i Nord-Norge

– Hjelp hverandre

I overkant av 1200 norske og utenlandske turister har deltatt i undersøkelsen. De trekker blant annet fram naturen, aktiviteter og lokal mat som opplevelser de ønsker. Ifølge Steen er økt fokus på aktivitetstilbud sentralt når tredje fase av masterplanen, «Fra ord til handling», skal være ferdig i juni 2016. Steen mener de ulike aktørene i Lofoten må bli langt flinkere til å markedsføre hverandre.

– Lofoten har en god del aktivitetstilbud fra øst til vest, men de er for dårlig markedsført. De må gjøres mer synlige. Hotellnæringen må bli flinkere til å fortelle gjestene hvilke aktivitets- og opplevelsestilbud som finnes i Lofoten. De ulike aktørene må markedsføre hverandre. Når det er en festival så inviter lokale matprodusenter til å delta. Det er summen av tilbud som avgjør hvor attraktiv Lofoten er.

I undersøkelsen trekker flere fram at transporten innad i Lofoten er vanskelig.

– Det bør det være mulig å få til forbedringer. Eksempelvis er rutene fra Svolvær til å delt opp fra Svolvær til Leknes og Leknes til Å. Det skaper forvirring hos turistene. Det bør være mulig å markedsføre en sammenhengende rute Svolvær-Å. Det er en rute som også bør markedsføres bedre, mener Steen.

Destination Lofoten vil synliggjøre Lofoten som reisemål for barnefamilier i neste fase av masterplanen, som konsentrerer seg om sesongforlengelse.

– Tidligere har vi ikke satset på barnefamilier fordi vi ikke ønsker at Lofoten skal bli oppfattet som en «ferieklubb». Masterplanen befatter seg imidlertid mye med uteaktivitet. Da ønsker vi også å synliggjøre aktivitetstilbud for barnefamilier, sier Steen.

Les også: – Lofoten henger 50 år etter

Leknes

Økonomien er en utfordring når det skal tilrettelegges for mer uteaktivitet i naturen.

– Det må tilrettelegges bedre i terrenget. Men vi ikke vente at eksempelvis Moskenes skal betale for å holde ved like de mange turstiene. Her ligger en av utfordringene, sier Steen.

For første gang får Leknes plass i masterplanen.

– Vi ønsker å synliggjøre Leknes som en av to byer og regionsentrene i Lofoten. Det er også en utfordring til Leknes om å skape tilbud som får turister til å stanse. Vi ønsker å løfte fram Leknes som noe mer enn et handelssenter.

Les også: Klart for oppstart av unik reiselivutdanning i Lofoten

Kommentarer til denne saken