Nå kan elever i Lofoten få gratis mattehjelp

Utviklere: Ali Elmasoudi og Eivind Stordal driver Studix AS og har utviklet læringsverktøyet. Nå ønsker de å hjelpe elever og studenter i Lofoten med realfag. Foto: RUNE FOLKEDAL

Utviklere: Ali Elmasoudi og Eivind Stordal driver Studix AS og har utviklet læringsverktøyet. Nå ønsker de å hjelpe elever og studenter i Lofoten med realfag. Foto: RUNE FOLKEDAL

Artikkelen er over 1 år gammel

– Vi vil stimulere kids i Lofoten til å la seg inspirere av realfag.

DEL

lær.no er en undervisningsportal utviklet av Ali Elmasoudi og Eivind Stordal, begge to med mastergrad i anvendt matematikk fra UiO. Med lær.no ønsker de å gi elever og studenter i Lofoten det lille ekstra for å lykkes med realfagene.

Vil skape entusiasme

– Tanken er å skape interesse og entusiasme rundt realfag ved å tilby gratis undervisning i matematikk, fysikk og kjemi i alle nivåer fra barneskolen til universitetet, sier Elmasoudi, som peker videre på at det i dages samfunn ikke lengre holder å bare være god i matematikk eller i kjemi.

– For 50 år siden tok det 30 år for hver gode oppfinnelse som kom. I dag kommer de hver eneste dag. Vitenskapen akselererer hele tiden, og om noen år vil det være vanskelig å få seg jobb om man ikke behersker tverrfagligheten innenfor realfag. Man må beherske både koding og fysikk, i tillegg til kjemi, biologi og matematikk.

Les også: – Ha mot til å glede andre

Den neste Einstein

Gutta bak undervisningsportalen har dratt på besøk til skoler for å holde foredrag og stå stand i flere deler av landet, men det ble i Lofotens tilfelle en litt for lang reise å ta.

– Vi skulle gjerne ha tatt turen, men har valgt å bruke pengene på undervisere til elevene i stedet, sier Elmasoudi.

Han ønsker likevel å informere om at tilbudet også er for alle i Lofoten.

– Den neste Einstein kan befinne seg i Svolvær eller på Røst, hvem vet? Denne nye teknologien kan i alle fall være med å hjelpe vedkommende til å bli enda bedre innenfor realfag, sier Elmasoudi, og legger til at uavhengig av hvor han sitter må han inspireres.

Hjelper foreldrene

På lær.no oppretter elevene sin egen bruker, logger seg inn og bestiller en leksehjelpstime. Via nettsiden kan elev og en automatisk veileder dele en felles tavle, og kommunisere via videochat samtidig som seansen blir tatt opp. Dette mener Elmasoudi er en stor fordel for foreldrene.

– Mange foreldre føler seg maktesløse når det gjelder å kunne hjelpe barna sine med lekser på grunn av pedagogiske utfordringer. De kan være leger eller ingeniører, men det hjelper ikke. Når seansen blir tatt opp kan foreldre få mulighet til å sette seg inn i forklaringene og elevenes lekser og hjelpe til. Lær vil også lage egne gratis kurs for foreldre om hvordan de på best mulig måte kan hjelpe til.

Les også: Skal kjempe for matfaget

I en testfase

Elmasoudi og Stordal har brukt mer enn fire år på å utvikle læringsverktøyet, som akkurat nå er i en testfase. Elmasoudi forteller at prosjektet er innovasjon i aller høyeste grad. Den automatiske veilederen stiller spørsmål og finner ut hvor elevens problemområder er. Derfra kan den zoome inn på disse og videre finne hva som er årsaken. Deretter tilpasser den sine forklaringer til elevens behov.

– Det er lite forskning på akkurat dette internasjonalt. Nå er vi i ferd med å få det til. Det hele handler om å bruke kunstig intelligens i hverdagen. Den automatiske veilederen kommer til å bli smartere enn læreren, kjenne elevene bedre enn læreren og i stor grad ta over lærerens rolle i framtiden. På den måten ønsker vi at læreren kan brukes bedre og få rollen som en slags coach.

lær.no

Interaktiv læringsplattform med bilde og lyd der elev og lærer snakker sammen og løser oppgaver på felles tavle.

Hele seansen blir tatt opp slik at foreldre også kan bidra.

Tilbyr gratis leksehjelp mellom kl. 15–20 i hverdager og helg fram til nyttår.

Du må logge deg på og booke en avtale.

Utviklet av Ali Elmasoudi og Eivind Stordal som driver Studix AS.

Hovedpartnere i prosjektet: Studix AS, NIFU, Utdanningsetaten i Oslo.

Forskningen er finansiert av Regionalt Forskningsfond Hovedstad med seks millioner kroner over en treårsperiode.

 

Artikkeltags