Vant pris to uker etter lanseringa!

Artikkelen er over 1 år gammel

To uker etter lanseringen stakk Tørrfisk fra Lofoten med topplassen i Arktisk verdiskapingspris for sitt første ferdigbløyta gryteklare produkt.

DEL

Kåringen ble gjort under Nordnorsk Storhusholdningsmesse i Tromsø torsdag.

– Det er veldig gledelig å få en slik respons, spesielt når kåringen gjøres av en fagjury. Vi lanserte det gryteklare produktet første gang på Matstreif i Oslo for to uker siden, og fikk gode tilbakemeldinger. Men at vi skulle få stå stor oppmerksomhet så tidlig i fasen, er overraskende, sier Rune Stokvold, styreleder i Tørrfisk fra Lofoten AS – et selskapet som organiserer 20 produsenter i regionen.

Lofot-dryss

Juryen trekker fram emballasjen, utarbeidet av Sisu Design i Svolvær, som meget salgsvennlig, i tillegg til kvaliteten på tørrfisken som er produsert hos L. Berg Sønner i Svolvær.

«Fagkokken i juryen falt pladask», heter det i begrunnelsen.

Lofoten gjorde det sterkt i produktkonkurransen. Lofoten Seaweed fikk 3. plass for sitt tangkrydder.

– Jeg vet ikke hvor mange bidrag som ble sendt inn, men det er en god del som melder seg på konkurransen. Da er det gledelig at Lofoten får to av de tre første plassene. For vår del er det ekstra gledelig siden produkt og design er laget i Lofoten. Vi er veldig fornøyd med designjobben, sier Stokvold.

Nye produkter

I 1000 år har rund tørrfisk vært eksportproduktet. Det er de siste 5–10 år at fisken som er foredlet av vær og vind har funnet vei til menyen til stadig flere restauranter. I sommer gikk ca. 70 restauranter i Lofoten, Vesterålen og Tromsø sammen om «Tørrfisksommer nord», og hadde fokus på Norges eldste eksportprodukt i noen uker. Kampanjen var organisert av Halvors i Tromsø.

– Spesielt de siste fem årene har tørrfiskretter vært god synlig på menyen. Det har ført til at stadig flere gjester har spurt hvor de kan få tak i gryteklar tørrfisk. Tilgangen til produktet i butikker har vært utfordringen. Det har vi en klar ambisjon om å rette på, sier Stokvold.

Ambisjonen er å utvikle flere fryste produkter med gryteklar tørrfisk til ettertraktete middagsretter i inn- og utland. EU ga i 2014 en god drahjelp med å gi «Tørrfisk fra Lofoten» status som Beskyttet betegnelse, som det første produktet fra Norge. I en tid der fokuset er stadig sterkere på ren og naturlig mat, bør Lofot-produktet har gode forutsetninger i markedet, mener Stokvold.

– Betydelig vekst

– Det er ikke gjort over natta. Det vil kreve hard jobbing, men vi er kommet godt i gang. Vi må nå den moderne forbruker som vil ha produktene mest mulig klargjort for gryta. Fordelen med tørrfisk er at den kan brukes hele året til produksjon. Det produseres i et normalår 3000 – 4000 tonn i Lofoten i året. Øker etterspørselen etter ferdigprodukt, kan det henges mer på hjell.

– Har dere tallfestet mål for produksjonen videre?

– Så langt er vi ikke kommet, men ambisjonen er en betydelig vekst. Vi ser at det selges 3000 tonn lutefisk årlig i Norge. Det er et sesongprodukt. Tørrfisk er et helårsprodukt. Derfor tror jeg at vi kan selge et betydelig volum på innenlandsmarkedet. Målet er at tørrfisk skal bli mer enn et nisjeprodukt.

Foreløpig vil produksjonen foregå ved L. Berg Sønners anlegg i Svolvær som har tilgang til pakkeutstyr. I løpet av høsten skal det etableres et eget salgsselskap. Tørrfisk fra Lofoten AS ble startet for å oppnå og ivareta den beskyttete betegnelsen, og vil ha dette som hovedoppgaven fortsatt.

Artikkeltags