- Norge er "Big in Japan"!

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Asaki Abumi skriver for Yahoo Japan News. 100 millioner japanere sjekker nettsiden hver dag. Og de elsker å lese om Norge.

DEL
SKRIVER OM NORGE: Asaki Abumi lever av å fortelle japanske lesere om Norge. Her intervjuer hun Greenpeace under sommerleiren på Ramberg sist uke. Foto: Karianne Steen

SKRIVER OM NORGE: Asaki Abumi lever av å fortelle japanske lesere om Norge. Her intervjuer hun Greenpeace under sommerleiren på Ramberg sist uke. Foto: Karianne Steen

– Det var Natur og Ungdom som inviterte meg, forteller japanske Asaki Abumi. Abumi er frilansjournalist, og rapporterer fra Norge til Yahoo Japan News. – Japanerne er generelt veldig interessert i de nordiske landene. Det er «kult», sier Abumi.

Fra Mummi til mobbing

– Før kjente japanerne Norden mest for Mummitrollet, koselige kafeer og interiør. Nå vil de ha mer virkelighet. Mobbing på norske skoler og dårlig luft i storbyene, for eksempel, sier Abumi, som har bodd i Oslo i ni år.

- Valgkampen ligner en festival!

– Norsk politikk er også interessant. Og særlig om norsk ungdom som engasjerer seg. Japanerne er imponert over at de unge blir hørt i Norge. Ungdom i Japan risikerer å ikke få jobb hvis de demonstrerer og har sterke politiske meninger, forteller Abumi.

– Det politiske systemet i Japan er sterkt hierarkisk. Det er rike folk som engasjerer seg, og avstanden til politikerne er stor.

– Når japanerne ser de små, fargerike partibodene under valgkampen i Norge, tenker de at det er en festival! smiler Abumi. Norske politikere smiler og tøyser med barna, og deler ut kaffe og vafler. I Japan er det valgkamp med sinte stemmer og megafon.

Interesse for natur

Abumi forteller at hun også skriver om reiseliv og naturopplevelser i Norge.

– Jeg skriver mye om områder som Trolltunga, og nå skal jeg skrive om Lofoten. Vi forsøker å fortelle japanerne at de må forberede seg godt før de skal ut på tur i norske fjell.

Utlendinger får skylda

– Norske medier sier at det er utlendinger som skaper problemene i fjellet, sier Abumi.

– Men alle nyheter går på enten norsk eller engelsk. Skal dere nå fram til det brede, japanske turistmarkedet, må nyheter og andre artikler skrives på japansk, mener hun.

DYKTIG: Asaki Abumi har mottatt mange priser for sitt arbeid som journalist.

DYKTIG: Asaki Abumi har mottatt mange priser for sitt arbeid som journalist.

LES OGSÅ:

Ungdom øvde på sivil ulydighet sammen med Greenpeace 

Artikkeltags