Splitter ny båt med utstyr fra Moskenes om bord: – Det er fantastisk det han har fått til her!

Skipper og reder Kjell Bjørnar Bakken på splitter nye «Støttfjord» fra Bodø synes det er helt naturlig å gå til Lofoten for å få montert utstyr.

DEL

Ved kaia utenfor Latech i Moskenesvågen ligger helt nye «Støttfjord». Hybrid-fiskebåten er rigget for snurrevad og not, og før den kan gå ut i fiske, skal det monteres fabrikk og utstyr på arbeidsdekket.

Det er det bedriften til Øysten Larsen som sørger for.

– Det er helt naturlig for oss å bruke Latech. Vi er jo fra Bodø, og det ville jo være helt feil å ikke bruke leverandører i nærheten, sier skipper og reder Kjell Bjørnar Bakken i Brødrene Bakken AS.

– Stor investering

Båten kom dagen før og venter spent på å ta nyvinningen i bruk. Kostnadene med å få montert fabrikk og produksjonsutstyr om bord er betydelig.

– Dette er en stor kostnad for oss, det er viktig at det blir både operativt og ordentlig. Vi ser også at den nye tida har kommet med estimering av fangst, det gjør at vi har kjøpt ei vekt for å veie fangsten etter hvert. Det er vi veldig spente på, vi har store forventninger til at dette blir helt topp, sier Bakken.

Han er full av lovord om leverandøren fra Moskenes.

– Øysten og Latech fortjener oppmerksomhet, sier han og mener det er et poeng at de har utstyr i båten levert fra en rekke steder langs kysten.

– Det kommer fra Volda, Molde, Tromsø, Bodø og her fra Moskenes. Hver for seg er dette bedrifter som er fremst i sin rekke blant produsentene. Det er kjempeartig å se hva han har fått til her, det er helt fantastisk!

– Robust

Skipperen forteller at de har kvoter for torsk, sei og hyse, i tillegg til pelagisk. «Støttfjord» er rigget for snurrevad og not.

– Dette er en klassisk kombi-kystbåt. Vi har et klassisk driftsmønster der hvitfisk og pelagisk er vektet omtrent halvt om halvt. I sum skaper det en helhetlig drift gjennom året, og det gjør oss ganske robust for svingninger.

Håpet er å komme seg i gang med fiske så snart som mulig. Straks siste rest av utstyr er montert, er man forhåpentligvis klare for å ta fatt på arbeidet på havet.

– Jeg håper vi får fanget og levert torsken i Nordland, men om det blir Lofoten eller Vesterålen spørs når vi er ferdige. Normalt har vi fisket og levert i Vesterålen, sier han og gleder seg over at det er mye fisk å få flere steder.

Innovasjon

«Støttfjord» er ett av to like fartøy designet av Skipskompetanse AS og bygget av Stadyard i Måløy. Båten er 39, 70 meter lang og 9.8 meter brei. Den har plass til et mannskap på 12.

Båten er også bygd med hybrid-løsning for framdriften, der bruk av batterier gjør det mulig å kjøre hovedmotoren og propellen mer energieffektivt, opplyser Stadyard.

– Dette er den første av to hybride-fiskebåter i denne størrelsesordenen, sier Bakken fornøyd og peker på at skroget er billig å kjøre med i tillegg til en optimalisert drivlinje.

Artikkeltags