Flere nye fiskebåter til Lofoten: - Vi er lei av å skru og reparere på gamle båter!

NYTT: Båten blir 20,90 meter lang og syv meter bred. Den blir rigget for snurrevad.

NYTT: Båten blir 20,90 meter lang og syv meter bred. Den blir rigget for snurrevad. Foto:

Signar og sønnen Svein Håkon Fjordbakk investerer vel 40 millioner i en splitter ny båt. Etter å bare hatt gamle båter mener de at tiden var inne for å skaffe seg en splitter ny båt.

DEL

Signar Fjordbakk bor i Svolvær, mens sønnen Svein Håkon bor i Henningsvær. De eier fiskebåtrederiet Fjordbakk AS som driver den vel 20 meter lange og vel fem meter breie snurrevadbåten «Seingen». Båten er bygget i plast i 1990, og de kjøpte båten for åtte år siden.

Nybygg

Nå har de bestemt seg for å bytte ut denne med en helt ny båt.

– Vi har bestilt en omtrent like lang båt, men den er to meter breiere. Den er under bygging ved Mundal Båt AS. Båten bygges i plast etter sandwich-systemet. Etter planen skal båten leveres i november i år, sier Svein Håkon Fjordbakk på telefon fra Andenes der de er på jakt etter skreien.

Selv om den nye båten ikke er så mye lengre enn den de har nå så mener Svein Håkon at de to båtene ikke kan sammenlignes.

– Nybåten er mye breiere, dypere og høyere. Det gjør at det blir en helt annen komfort for oss som er om bord. I dag har vi to lugarer, mens på nybåten får vi fire. Det betyr at alle får enkelugarer. Det er slik det bør være i 2019, sier Fjordbakk.

I tillegg blir det enda lettere behandling av fangsten som igjen gir bedre kvalitet.

– Vi monterer utstyr som pumper fisken om bord. Det er lettere, går fortere og gir bedre kvalitet enn å sekke fangsten om bord, sier han.

40 millioner

De to har hatt både trebåter, stålbåter og plastbåter. Svein Håkon er ikke i tvil om at plast er å foretrekke.

– Plast er helt klart å foretrekke. Det er mye mindre og billigere vedlikehold, bedre isolasjon og båten blir mye lettere. Vi var ikke i tvil når vi skulle bygge nytt, slår han fast.

– Hvorfor bygger dere nytt?

– Vi har bare hatt gamle båter, og er gått lei av å skru og reparere. Pappa er 68 år, og han mente at skulle han oppleve å eie en ny båt så måtte vi gjøre det nå. Tiden var rett og slett inne for et nybygg, sier Fjordbakk.

– Hvor mye koster prosjektet?

– Båten kommer på vel 40 millioner kroner. Det koster å bygge nytt, men prosjektet er økonomisk godt fundamentert. Skal vi kunne konkurrere må vi ha en båt som er tilpasset dagens krav, ikke minst med tanke på boforhold.

– Kjøper dere også kvote?

– Nei. I fjor kjøpte vi kvoten til «Røstbanken Vest», og i år har vi en kvote på knapt 500 tonn torsk. I tillegg til sei og hyse. Vi mener det er godt grunnlag for å få til en sunn og god drift. I dag er vi tre mann, men på den nye vil vi være fire mann. Vi gleder oss til at vi endelig får en helt ny båt. Det blir stas, sier Svein Håkon Fjordbakk på «Seingen».

Dette prosjektet føyer seg inn i rekke av en rekke flåtefornyelser i fiskeflåten i Lofoten.

Les også: «Angelsen Senior» er kommet hjem: – Jeg er så stolt over båten og guttene

Les også: Flåtefornyelse i Flakstad: – Det er snakk om mange millioner

Les også: Brødre satser 50 millioner på ny fiskebåt

Les også: «Knut Olav»er sjøsatt: – Jeg synes den ikke er så verst å se på


Artikkeltags