Lofotposten gir ut færre papiraviser

MER PÅ NETT: Færre utgivelsesdager på papir vil styrke innholdet digitalt.

MER PÅ NETT: Færre utgivelsesdager på papir vil styrke innholdet digitalt.

Fra 15. mai reduserer Lofotposten antall utgivelser på papir fra seks til fire. Lofotposten velger bort utgivelser på mandager og fredager.

DEL

Grunnen til at Lofotposten nå velger å gå ned i antall utgivelser på papir, er at leserne og abonnentene har endret seg. Lofotposten innførte betalingsløsning digitalt høsten 2014. I dag har Lofotposten over 3900 rene digitale abonnenter, som er over 60 prosent av den totale abonnementbasen. Det vil si at godt over halvparten av Lofotpostens abonnenter ikke forholder seg til papirproduktet lenger.

- Vi har valgt bort mandag fordi vi ønsker å prioritere fullt digitalt fokus i helgene. Vi vil beholde lørdagen fremfor fredag fordi det er en god lesedag på papir. Vi vil sette ekstra trykk inn på denne utgaven for å gi en enda bedre leseropplevelse til de som foretrekker papir, sier sjefredaktør i Lofotposten, Marianne Steffensen Kielland.

- Lofotposten.no er i dag vår største og viktigste kanal. Vi vil satse enda sterkere digitalt på lesernes førstevalg for lokale nyheter. Vi tilpasser oss til lesernes forventninger og ønsker. Samtidig skal vi ivareta dem som foretrekker å lese oss på papir gjennom færre, men fyldigere papirutgaver, sier Steffensen Kielland, som kan vise til at Lofotpostens opplag har økt betydelig de siste årene. Fra 4976 i 2015, til 6929 på målingen presentert i vinter.

Styrker redaksjonen

I Nordland er det kun Lofotposten og Avisa Nordland som fortsatt gir ut seks utgaver i uka på papir. De siste årene har aviser som Fremover, Helgelendingen og Rana Blad redusert frekvens.

- Lofotposten har lyktes svært godt digitalt uten å redusere frekvens på papir, og har levert gode resultater senere år. Vi har derfor kunnet ta oss tid til å høste erfaringer fra andre aviser som har gått foran, og gjøre veloverveide vurderinger. Men nå er tiden inne for oss, sier Steffensen Kielland.

- I sum handler dette om å styrke oss redaksjonelt, med å kunne bruke ressursene våre bedre. At vi er villige til å satse på journalistikken mener jeg vi tydelig viser med at vi nylig ansatte tidligere sjefredaktør i Lofot-Tidende Rune Andreassen som redaktør på vårt Leknes-kontor. Vår redaksjon blir styrket, selv om vi står i en utfordrende tid.

Sjefsredaktør Marianne Steffensen Kielland forteller at kuttet i frekvensen på papiravisen vil styrke den digitale satsingen.

Sjefsredaktør Marianne Steffensen Kielland forteller at kuttet i frekvensen på papiravisen vil styrke den digitale satsingen.

I tråd med utviklingen

Korona-krisen har rammet mediebransjen hardt, og er også en faktor når Lofotposten reduserer antall utgivelser på papir.

- Vi har mistet en betydelig andel av våre annonseinntekter den siste måneden, og de er svært viktige for å få finansiert journalistikken. Reduksjonen i frekvens hadde kommet for oss uansett, men krisen er en faktor for timingen. Det er kostbart å utgi og distribuere papiraviser. I dagens situasjon mener vi det er viktig å spare penger gjennom å ha færre utgivelsesdager for papiravisen, enn å måtte redusere den journalistiske innsatsen vår. Vi ønsker å styrke oss oss innholdsmessig. Det blir færre utgaver på papir, men skal bli mer innhold totalt sett i Lofotposten, sier Steffensen Kielland.

Styreleder i Lofotposten Marit Skog mener Lofotposten er godt rustet til å gjøre endringen.

- Størsteparten av abonnentene forholder seg allerede i dag til den digitale utgaven på Lofotposten.no. Motivasjonen for å redusere antall papirutgivelser er å kunne bruke enda mer ressurser digitalt, noe som er helt i tråd med utviklingen og digitaliseringen av våre abonnenter. I Amedia region nord har vi tidligere gjennomført endring i frekvens på papir både for Fremover, Finnmark Dagblad og Finnmarken, med gode resultater, sier Skog.

Naturlig satsing

Tillitsvalgte og ansatte har vært involvert tett i prosessen med endringa som nå skjer.

- Dette skal styrke Lofotpostens evne til å fortsatt levere relevant, god og kritisk journalistikk. I den svært utfordrende tida med korona-krisen ser vi ekstra godt viktigheten av gode og seriøse nyhetsformidlere også lokalt. En økt satsing digitalt er naturlig i 2020, og helt i tråd med folks lesevaner. Samtidig er papiravisen fortsatt svært viktig for oss, den skal vi ta godt vare på også fremover, sier Øystein Ingebrigtsen i redaksjonsklubben i Lofotposten og ansatterepresentant i styret.

- For de ansatte i Lofotposten er det viktig at dette skal gjøre avisen enda bedre. Vi er også fornøyde med at bemanningen nå styrkes i redaksjonen, legger han til.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken