Lofotposten 120 år

Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.I går, søndag 3. januar, rundet Lofotposten en stor milepæl. Datoen markerer 120 år siden første utgivelse av avisa, helt tilbake i 1896.

Les også: Lofotposten feirer 120 år på lag med leserne

Avisa du nå leser har en stolt historie. Fiskerne, som mangedoblet innbyggertallet i øyriket i vintersesongen, tok med seg avisa når de reiste hjem. Det ga etter hvert Lofotposten en unik posisjon som hele kysten og Nord-Norges avis. Vi er fortsatt Lofotens avis, med lesertall og en posisjon som vi er stolte av.

I Lofoten har vi totalt sett et godt medietilbud, og mediemangfold. Men det er bare Lofotposten som har ressurser til å hver dag holde leserne våre oppdatert på det som skjer av nyheter og hendelser. Det gjør vi gjennom våre seks utgivelser i uka på papir, og på nett og mobil kan du hver eneste dag få siste nytt hos oss. 3. januar var det også 20 år siden vår aller første, noe beskjedne, nettside ble lansert.

I Lofotposten har vi de siste årene jobbet hardt for å ta en sterk digital posisjon. Våre 19 ansatte står på hver dag for at våre 26.000 daglige lesere skal få siste nytt først hos oss, i kanalen de foretrekker.

Vår tilstedeværelse forventes og kreves. Det er vi glade for, selv om vi noen ganger må skuffe noen.

Mediene er inne i en utfordrende tid, som beskrives både som krise og revolusjon. Det vil bli færre utgivelser på papir for mange aviser i årene som kommer. Samtidig gir ny teknologi og nye digitale kanaler uendelige muligheter for de av oss som evner å tilpasse seg.

Omstilling er blitt en del av hverdagen i Lofotposten. Vi har ikke lenger eget trykkeri, eller grafisk avdeling. Vi er blitt betydelig færre, samtidig som vi tilbyr innholdet vårt i flere plattformer enn tidligere. Den teknologiske omstillingen har vært enorm, og det krever mye av oss som jobber her.

Som dagsavis er vi nå særlig utsatt. De endra vaner hos lesere og annonsører setter oss under press, man ser den samme utviklingen lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt. Det gjør at vi må tilpasse vår drift. Selv om vi har vært igjennom store endringsprosesser de senere år, vet vi at det ikke stopper er her. Vi er beredt til å ta ned ballene som kastes mot oss også i årene som kommer. Det er tross alt bedre å prøve og feile, enn ikke å prøve i det hele tatt. Som det ble skrevet da vi feiret 100 år; vi har mye erfaring som ballast, men også masse ungdommelig pågangsmot!

Lofotposten har per i dag ingen planer om å redusere antall papirutgivelser. Men vi har gjennom våre 120 år vært avhengig av leserne og annonsørene, og det er vi fortsatt. Det koster å lage avis. Akkurat nå gleder vi i Lofotposten oss over at vi har gått ut av 2015, ett år hvor konkurransen om leserne og annonsørene har blitt enda tøffere, med flere betalende abonnenter enn vi startet året med. Takk for at dere er med oss!

Vi er fortsatt Lofotens avis, med lesertall og en posisjon som vi er stolte av

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken