- Folk prioriterer kanskje opplevelser framfor å kjøpe dyre ting

Rita Iren Nordheim og Tom Rene Reppe i sving på Zicco.

Rita Iren Nordheim og Tom Rene Reppe i sving på Zicco. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Bak disken på klesforretningen Zicco i Lofotsenteret på Leknes er kundene på plass siste søndag før julaften. Men kanskje ikke så mange som de siste årene.

– Men det tar ikke helt av. Vi skulle gjerne hatt noen flere. Det kan ha sammenheng med at flere starter innkjøpene tidligere, at netthandelen øker eller at folk er blitt mer forsiktig når det gjelder innkjøp. Jeg vet ikke. Men jeg er ikke misfornøyd med handelen, understreker Rita Iren Nordheim.

Gjennomsnittsnordmannen vil i år bruke 5.617 kroner, mot 5.980 året før og 7.045 året før der igjen, forteller undersøkelsen som Ipsos MMI har utført for DNB, og som gjengis av nrk.no.

Til NRK sier forbrukerøkonom Silje Sandmæl.

– Jeg tror det kommer av flere ting. Den største grunnen tror jeg er at norsk økonomi ikke er så lys. Boligmarkedet stanger og arbeidsledigheten spås å gå litt opp. Men så tror jeg også vi er kommet til et metningspunkt når det gjelder ting. Julegavelistene er ikke så lange som før fordi vi har så mye.

Rita Iren Nordheim tror analysen stemmer langt på vei.

– Folk prioriterer kanskje annerledes. Nå legger de vekt på opplevelser. Mitt inntrykk er at folk prioriterer å reise mer, gjerne flere ganger om året, og gjerne hele familien sammen. Da prioriterer de kanskje andre ting, som kostbare julegaver, sier Nordheim.

– Jeg er kanskje litt mer forsiktig med pengene, sier Oddvar Eriksen som Lofotposten treffer på Lofoten Gaver og Brukskunst på Leknes.

- Men ser jeg en fin ting som jeg tror noen liker, ser jeg ikke så nøye på prisen. Men jeg er nok litt mer forsiktig i år. Man vet ikke hvor lenge de gode økonomiske tidene varer, sier han.

Artikkeltags