Gebyret steg med 275 %

- Nu e eg lynforbainna, sier Bernhard Pettersen foran «Strømøyværing» som koster han 13.000 kroner i året bare i Skipskontrollgebyr.

- Nu e eg lynforbainna, sier Bernhard Pettersen foran «Strømøyværing» som koster han 13.000 kroner i året bare i Skipskontrollgebyr. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Stakkars de som har båter over 15 meter...

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Fiskebåtreder Bernhard Pettersen fra Ballstad fikk sjokk da han fikk det årlige gebyret fra Skipskontrollen. I fjor betalte han 4725 kroner i avgift, i år var gebyret steget til 13.000 kroner.

- Heldigvis satt jeg da jeg åpnet brevet, ellers hadde jeg svimt av. Jeg regnet med at avgiften til skipskontrollen var steget litt, men dette er en økning på 275 prosent. Det viser at byråkratene gjør hva de vil med oss fiskere, sier en forbannet Bernhard Pettersen.

- Gebyret må vi betale hvert år, selv om vi bare har kontroll fra skipskontrollen hvert andre år. Nu e eg lynforbainna, legger fiskeren til.

Bernhard Pettersen eier to fiskebåter, «Strømøygutt» og «Olgrunn» som begge er over 15 meter, og dermed innunder kravene til Skipskontrollensom administreres av Sjøfartsdirektoratet. Det betyr at båtene må inn til kontroll eller klassing hvert andre år.

Prisen samsvarer ikke
Bernhard Pettersen vil overhode ikke av skaffe Skipskontrollen, men mener at det nå snart må være slutt på at fiskerne skal være melkeku for staten. Han forteller at Skipsskontrollen bruker mellom to og fire timer p hver kontroll ombord.

- Selvfølgelig skal vi ha en Skipskontroll, og vi har et utmerket samarbeid med folkene i Svolvær. Men når de er om bord på kontroll mindre enn 1 dag i løpet av fire år, mener jeg at prisen overhoder ikke samsvarer med det vi får, slår han fast.

- Har vi endelig klart å tjene oss ei krone, kan du være heillt sekker på at Staten kjem og tar ho, sier den frittalende fiskeren.

Sovet i timen
Han mener at Norges Fiskarlag må ha sovet kraftig når dette ble bestemt.

- Skal det være noen vits i å være medlem i en organisasjon, må de jobbe for oss, og ikke bare godta det som blir bestemt fra byråkratene, er tordentalen fra Pettersen.

- Nok en gang er det vi små som får svi, legger han til.

Den erfarne fiskeren fra Ballstad mener struktureringen er årsaken til den voldsomme gebyrøkningen.

- De senere år er flere og flere båter blitt strukturert bort. Dermed er det blitt færre båter å dele regningen på for Sjøfartsdirektoratet. Men nå er toppen nådd, og en samlet fiskerinæring må nå stå samlet for å få stoppet dette gebyrhysteriet fra myndighetene.

- Det verste er at vi ikke har noe valg. Betaler vi ikke kan vi ikke gå på havet. Kanskje det er det som myndighetene vil, avslutter Bernhard Pettersen.

Bestemt av Stortinget
Rådgiver Svein-Erik Larsen i Sjøfartsdirektoratet bekrefter den store gebyrøkningen, og sier det skyldes en endring i gebyrtariffen.

- Like før jul i 2006 vedtok Stortinget etter ønske fra Handels og Næringsdepartementet å endre på gebyrreglene for Skipskontrollen. Saken var ute på høringen uten de store innsigelsene. Det er ingen tvil om at den gruppen som kom dårligst ut var gruppen fra 15 meter og opptil 100 bruttotonn. Det vil i hovedsak si fiskebåter og små passasjerbåter. Antall kontroller blir ikke økt etter gebyrøkningen, sier Larsen som erkjenner at han har hatt svært mange irriterte redere på tråden de siste dagene.

FLERE KOMMENTARER TIL DENNE SAKEN I PAPIRAVISEN

Artikkeltags