Gleder seg til alpinvei

Slik så det ut  da  snøkanonene  i Kongstinden alpinanlegg første  gang kom i gang i  vinter.

Slik så det ut da snøkanonene i Kongstinden alpinanlegg første gang kom i gang i vinter. Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

Veien til alpinbakken og utbedring av traseen i Kongstinden vil bli en ny æra for idretts- og friluftslivet i Lofoten. Det tror de som har stått på for at anlegget i Svolvær skal bygges ut for å ta i mot nye grupper, samt bedre forholdene for gamle brukere. Entreprenør Ørjan Magnussen i Tore Magnussen & Sønner AS gleder seg til å ta fatt på sin jobb 1. august.

– Det er artig å være med på å trygge mangfoldet for de fleste. Veien vi skal bygge vil holde en standard som kan brukes av både funksjonshemmede og funksjonsfriske, sier Ørjan Magnussen til Lofotposten som i følge kontrakten skal overlevere adkomstveien innen 1. november.

Da skal entreprenøren ha fraktet utstyr fra tre semitrailere over Svolværvatnet, sprengt bort 6.000 kubikk fra Svartholla mot Strandelva, flyttet 8.000 kubikk masse i tillegg til at 1200 meter grøfter er laget. For knappe seks millioner kroner skal firmaet gjøre jobben. Brua over Strandelva er ikke med i kostnadene.

Christian Størmer, som sitter i styret for Kongstinden Alpinsenter, mener man fortsatt ikke har nådd potensialet for området.

– Vi har allerede plassert en gravemaskin ved toppunktet for den 1200 meter lange løypetraseen. Denne skal nå brukes til å løfte heistraseen og planere deler av underlaget. Dette innebærer at vi fra kommende vinter bare trenger 30–40 centimeter snø – mot før cirka en meter – før vi kan spenne på oss skiene, sier han.

Per nå når snøkanonen til mast nr.7, som utgjør omtrent halve alpinbakken. Men etter at utbedringsarbeidet er avsluttet, vil bruksarealet ligge på cirka ett tusen mål, som gjør Svolvær til en av landets mest attraktive alpinbakker.

– Hva betyr dette økonomisk?

– Isolert sett håper vi å doble omsetningen. Vi har en dugnadsdrevet skibakke der vi sist vinter hadde 48 åpningsdøgn. I stor grad har arbeidet vært ivaretatt av fem personer daglig med en innsats på 30–35 timer hver dag. Hvis vi skal innfri egen intensjon om 90 åpningsdøgn, må vi vurdere hvordan vi skal få dette til, sier Størmer.

Folkene bak arbeidet og Vågan kommune ønsker at man skal få et anlegg som blir flittigere brukt sommer og vinter.

– Hittil har foreldre vært avhengige av is over Svolværvannet for å dra pulken bort til anlegget. Når veien er på plass, vil bruksfrekvensen øke betraktelig – særlig på hverdager. Man vil også komme lettere til vår egen skihytte som vi siden byggingen har leid ut til arrangementer, sier Christian Størmer.

Artikkeltags