Hurtigbåter klar for Korea

MS «Fjordkongen» er en hurtigbåt bygd ved Fjellstrand A/S i 2005.

MS «Fjordkongen» er en hurtigbåt bygd ved Fjellstrand A/S i 2005. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Hurtigruten ASA er i gang med siste kapittel rundt driften av hurtigbåtflåten.

DEL

De to siste hurtigbåtene, søsterskipene "Fjordkongen" og "Fjorddronningen" som ble bygd Fjellstrand AS ble før jul solgt til Korea.

-Det er to ulike aktører som har kjøpt de to passasjerkatamaraner som ble bygd i 2005. "Fjordkongen" ble levert først og satt inn i rutefart i regi av Troms Fylkesrederi, sier kommuniaksjonsraådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten ASA.
Da Oftens Dampskipsselskap og Troms Fylkesrederi fusjonerte, og etter hvert ble til Hurtigruten ASA, besto porteføljen av foruten 12 Hurtigruteskip, inkludert "Fram", også en rekke ferger, hurtigbåter, busser og linjeskip. Flåten av ferger og Hurtigbåter ble kjøpt opp av Torghatten ASA. Mens "Fjordkongen" og "Fjorddronningen" ble solgt i Hurtigruten og solgt senere til Korea.

Da de to katamaranene ble levert fra verftet i 1995, var den samlete kontraksummen for de to hurtigbåtene 150 millioner kroner. Med en marsjfart på 36,5 mil, og toppfart på omlag 43. Dette kortet reisetiden ned med omlag 20 minutter mellom Harstad og Tromsø. De to skipene tjenesgjorde i mange år, inntil fylket erstattet de med to nyutviklede hurtigbåter, som framsto som en langt og evigvarende problem.

"Fjordkongen" og "Fjorddronningen" var fra tid til annen å se ved kai i Svolvær, når de rutinemessig var inne til kontroll hos O. Marhaug mek. verksted i Svolvær. Også før seilasen til Korea var de på verkstedet i Svolvær.

- De to aktørene i Korea har ikke ønsket at vi offentliggjorde navnene deres. Det har vi forholdt oss til. Avtalen var overlevring av båtene i første kvartal 2014. Nå er båten til en siste gjennomgang og testkjøring hos Marhaug i Svolvær. I slutten av måneden seiler våre folk båtene til Bergen, hvor de blir overtatt av de nye eierne. Mest sannsynlig vil de nye eierne frakte katamaranene videre fra Bergen til Korea med lasteskip, sier Stein Lillebo.

Artikkeltags