Hyller Lofoten

Åse Cecilie Johansen og Kristel Pedersen i Lofotprodukt AS gleder seg til boklansering av boka "Rett fra havet  Historien om Lofoten" om to uker.

Åse Cecilie Johansen og Kristel Pedersen i Lofotprodukt AS gleder seg til boklansering av boka "Rett fra havet Historien om Lofoten" om to uker. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Lofotprodukt takker for de første 20 årene i Lofoten med å utgi en jubileumspraktbok om Lofoten og Lofoten.

DEL

Det har vært en godt bevart hemmelighet, men nå er den her – jubileumsboka til Lofotprodukt AS. Foreløpig ligger boka bak stålporter på paller hos Lofotprodukt AS på Storeidøya ved Leknes, men under selskapets 20-årsfeiring om to uker blir det full boklansering på Galleri Lofotveggen i Leknes, med tilhørende åpning av fotoutstilling av fotograf Knut Bry, som har tatt bilder til boka.

Bruker flere stemmer

Arbeidet med boka har pågått over lang tid.

– Vi satt i starten og drodlet om hvem vi skulle ha med som bidragsytere i boka. Vi lagde ønskelister, og fotograf Knut Bry havnet øverst. Han har tatt fantastiske bilder fra Lofoten før, blant annet for magasinet Traveller, og er en av Norges dyktigste fotografer, sier Pedersen.

Knut Bry sa ja til å bidra. Det sa også journalistene Geir Johnsen, Frank A. Jenssen og Lars Elton, folkehøyskolerektor Brynjar Tollefsen – og ikke minst musiker og lofoting Ola Bremnes. For tror du boka bare handler om bedriftshistorie, må du tro om igjen.

– Vi ønsket å belyse Lofoten fra ulike innfallsvinkler og med ulike stemmer. Hvert kapittel skal kunne leses uavhengig av hverandre. Frank A. Jenssen skriver på en helt annen måte enn Ola Bremnes, som igjen skriver på en helt annen måte enn Geir Johansen, sier Åse Cecilie Johansen.

Takker Lofoten

Dermed har det blitt en bok om Lofoten som region, om fiskekaker som fenomen, om Lofotens historie flere tusen år tilbake i tid – men selvfølgelig også om bedriften. Reklamesuksessen «Hold i torsken» har fått sitt eget kapittel. Det samme har Lofotprodukts råvare nummer én: Torsken.

– Halve boka er om Lofoten, halve boka om Lofotprodukt. Vi opplever at mange lurer på hvordan selskapet har oppnådd det vi har gjort. Dette er blitt en ærlig bok hvor vi byr på oss selv, og forteller åpent om alt fra markedsføring og merkevarebygging. Dette er vår måte å takke Lofoten på for at vi får være her og bruke navnet, sier Kristel Pedersen.

Artikkeltags