National Geographic Traveler Magazine, som er et av de mest populære og respekterte reiselivs- og livsstilsmagasiner i USA har i sin maiutgave en stor artikkel om ”50 Unforgettable Experiences – Tours of a Lifetime”. Det er første gang at Norge har prydet førstesiden på dette prestisjefyllte magasinet, skriver innovasjonnorge.no .
En av turene som er valgt ut er turoperatøren Crossing Latitudes sitt Lofotenprogram. Crossing Latitude spesialiserer seg på aktiv ferie i Norge og Sverige og tilbyr kajakkturer og vandring.
National Geographic Traveler har valgt å pryde forsiden med et stort bilde fra Lofoten, og beskriver turen med et stort foto over en halvside inne i magasinet.
Opplag for magasinet er 715 000 og annonseverdien er totalt på ca. 825 000.
Dekningen i magasinet er utvilsomt et resultat av Innovasjon Norge i USA sin satsning på samarbeid med National Geographic, noe som har resultert i flere artikler om og kåringer av norske destinasjoner og produkter de siste par årene.
Fokus på de nord-norske destinasjoner og produkter har de siste årene økt enormt, og bare i 2008 har vi hatt over 80 større artikler om Svalbard, Finnmark, Tromsø og Lofoten. Dette er resultat av både presseturer og pressemeldinger/informasjon fra Innovasjon Norge i New York. Total annonseverdi for disse artiklene overstiger NOK 5 millioner så langt i 2008.