Lofotporten -nytt tettsted i Norge

arkitekt Ole Wiig fra arkitektfirma narudstokkewiig presenterte fredag prosjektet Lofotporten  med entusiasme og glød.

arkitekt Ole Wiig fra arkitektfirma narudstokkewiig presenterte fredag prosjektet Lofotporten med entusiasme og glød. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

- Vi skal bygge landets første tettsted på 50 år.

DEL

Forretningsmannen Torfinn Bendiksen er overbevisende når planene for «Lofotporten» blir presentert. Hans idé har i lengre tid vært å bygge restauranter, serviceanlegg for båter, hotell, næringsanlegg og et ukjent antall boliger ved Raftsundet - kloss inntil brua på Austlofotsiden.

Alle tankene som svirret i hodet på den utflyttede forretningsmannen fra Melbu fikk utløp under et møte med arkitekt Ole Wiig fra arkitektfirma narudstokkewiig:

Presentert fredag
- Mannen som har hatt ansvaret for utvidelsene på Slottet og byggingen av Gardermoen, tente øyeblikkelig. Og i dag sitter vi med visjonen i form av tekst og bilder, sier Torfinn Bendiksen som sammen med Wiig og andre sentrale personer presenterte detaljene i Svolvær fredag ettermiddag.

- Hvorfor har dere med fiskeindustri i en tid da Lofoten og Vesterålen nesten ikke har anlegg igjen?

- Det er vel mer en tankevekker til de som mener at fiskerivirksomhetene er over. Vi vet vel ikke at fisken har uteblitt for alltid i eksempelvis Aust-Lofoten. For meg er det iallfall naturlig å tenke fisk - gjerne i form av en eksportbedrift ved Raftsundet, sier han.

- Under presentasjonen ble det nevnt to restauranter?

- I et mylder av en rekke aktiviteter hører også restauranter hjemme. Hvor mange, se det vet jeg ikke - rent bortsett fra at jeg allerede har fått signaler fra investorer. I blandingen av intimitet og havneaktivitet, håper vi å få frem kvaliteter og fremfor alt miljø, sier han.

Som det fremgår av illustrasjonene, skal områdene under Raftsundbrua utnyttes. Aller ytterst er «Gunnarbåten». Kari Fauske ved NSW forklarer:

Vink til Hurtigruten
- Vi fant det på et sjøkart. Da var det naturlig å ta det med. Men det blir det ytterste punktet ut til trafikken, hvor blant andre Hurtigruten passerer to ganger daglig, sier Fauske.

Og om den tenkte «Midnattsolsteinen», sier den tidligere utviklingssjefen i Vågan kommune:

- Det kan like gjerne være nordlyset vi her tenker på, sier hun.

Torfinn Bendiksen, som tar utgangspunkt i at Hadsel kommune har ønsker om å bygge et reiselivsanlegg i området, tenker videre:

- Vi skal få et utvidet reiselivsanlegg som betjener to regioner, ligger på en europavei og har flyplasser i umiddelbar nærhet. Prosjektet styrkes ved at en rekke investorer allerede har meldt seg, samt at flere har spurt om de kan bygge helårsboliger her. Det har jeg svart et selvfølgelig ja til, sier Torfinn Bendiksen.

Her, ved Raftsundbrua mot vest, skal det være reiselivsanlegg, næring forøvrig, boliger, serviceanlegg, rasteplasser og torg. Om ett år håper idéskaper Torfinn Bendiksen å komme i gang.

Artikkeltags