Ser du hva dette er?

Christian Mide og Kine Therese Reppe Arntzen med nyvinningen Arntzen hadde ideen til.

Christian Mide og Kine Therese Reppe Arntzen med nyvinningen Arntzen hadde ideen til. Foto:

Artikkelen er over 7 år gammel

Dette er oppfinnelsen til dere som har sprøyteskrekk.

DEL

Christian Mide og ConceptoMed satser stort på prosjektet.

- Genialt enkelt – ganske enkelt genialt. Slik oppsummerer Christian Mide, lege og daglig leder i ConceptoMed ideen til Kine Therese Reppe Arntzen. Ideen om en skjerm som beskytter pasienten som skal få sprøyte, er ikke bare enkel, men svært nyttig.

– Mange gruer seg til å ta blodprøve, de snur seg bort når sprøytestikket kommer, noen svimer også av, sier Arntzen, som jobber som medisinsk sekretær ved Kuben legekontor på Leknes.

– Jeg tenkte at vi skulle hatt noe framfor, kanskje en skjerm eller noe, sier hun.

Arntzen tok ideen med videre til Christian Mide og ConceptoMed for å høre om de kunne realisere den.

Ønsker å satse stort

Mide tente på ideen, og nå har de fått K8 Industridesign AS i Oslo med på laget. ConceptoMed har søkt om patent på produktet, og hvis de når målene sine, kan produktet bli å finne på legekontor ikke bare i Norge, men også i resten av verden.

Arntzen er ikke ansatt i ConceptoMed, men har sikret seg en god avtale om royalties, så nå håper hun at visjonen virkeliggjøres.

Designkonkurranse

Skjermen skal produseres med ulike motiver, slik at pasientene kan velge noe de ønsker å se på mens helsepersonellet tar blodprøven. Tanken er at pasienten skal føle seg beroliget, og man kan oppnå bedre kommunikasjon mellom helsepersonell og pasient. Øyekontakt og en trygg situasjon er viktig, sier Mide og Arntzen.

ConceptoMed har utlyst en designkonkurranse med frist 6. januar, for å få inn gode motiver til skjermene. Der kan alle delta. En faglig sterk jury bestående av blant andre Magne Furuholmen og Knut Bry skal avgjøre hvem som vinner. Konkurransen finnes på ConceptoMed sine hjemmesider.

Kunstneriske visjoner

Christian Mide har stor tro på prosjektet, og ideen stopper ikke når de har nådd legekontorene, poliklinikkene og sykehusavdelingene.

ConceptoMed håper at skjermen og muligheten for kunstnerisk uttrykk til slutt kan resultere i en kunstutstilling ved Museum of Modern Art i New York

– Men det trenger du kanskje ikke å skrive øverst, legger han til.

Større konsepter på vei

ConceptoShield™ – som skjermen vil markedsføres med, er bare ett av mange spennende konsepter som ConceptoMed har på gang, forteller Mide.

Men fremdeles er mange taushetsbelagte. Firmaet har flere ideer inne til patentering, og mener det er viktig å holde på forretningsideene enn så lenge.

Lofotposten får tilgang til noen kryptiske formuleringer omkring den neste store oppfinnelsen. Her snakker vi ikke Museum of Modern Art, men store legemiddelfirmaer, og honnør fra fagpersoner.

Innovasjon Norge har allerede lagt inn 471.000 kroner i konseptet. Mide og medgründerne i ConceptoMed tenker stort – så neste gang vi omtaler dem kan vi kanskje ha enda feitere overskrift.

Artikkeltags