Slutt på helårsdrift for Skutvikferga

Artikkelen er over 4 år gammel

- Sambandet har blitt gjemt bort – dårlig tilrettelagt for og elendig markedsført, skriver Lofotposten på lederplass.

DEL

Leder I går gikk ferga årets siste tur på sambandet Svolvær-Skrova- Skutvik. Helårsdriften er lagt ned, etter syv år med seigpining. Heretter skal ferga å gå helt til Skutvik bare i sommermånedene juni, juli og august.

Beslutningen tok fylkestinget i vår. Men sambandet har levd under konstant trussel om nedleggelse siden byggingen av Lofast, som sto ferdig desember 2007. Samme høst ble sambandet foreslått nedlagt da statsbudsjettet ble lagt fram. Det førte til store protester og aksjoner. Siden har mange politiske dragkamper om sambandet blitt utkjempet. Både før og etter at fylket overtok driften av det i 2010.

At fylket fikk ansvaret for sambandet gjorde ikke situasjonen bedre.

Sambandet har blitt gjemt bort – dårlig tilrettelagt for og elendig markedsført. Lite og sen informasjon om rutene, har effektivt har undergravd potensialet for sambandet de senere år. Når sommerrutene har kommet, har turoperatørene funnet andre løsninger.

Argumentene for nedleggelse har handlet om lite framkommelighetsbehov og økonomi. Argumentene for har handlet om tilrettelegging for turismen på Hamarøy og i Lofoten. Det har også i stor grad handlet om rammevilkårene for hjørnesteinsbedriften på Skrova, Ellingsen Seafood.

Aino Ellingsen anslo i Lofotposten før helga at bedriften frakter opptil 250 tonn av sine produkter med ferga til Skutvik hver uke. Ut fra hva Ellingsen Seafood bidrar med av verdiskapning og sysselsetting, og samfunnsøkonomisk i form av skatter og avgifter, er det god grunn til å stille spørsmål ved fylkeskommunens manglende vilje til å opprettholde fergetilbudet. Asplan Viak konkluderte også i vår med at sambandet er samfunnsøkonomisk lønnsomt, i en rapport bestilt av fylkespolitikerne selv. Men uten svaret man ønsket seg, ble ikke rapporten tatt hensyn til.

Selv om Ellingsen Seafood har vært sentral i utarbeidelsen av ny rute mellom Svolvær og Skrova, får hjørnesteinsbedriften nå store logistikkutfordringer.

Lofotposten berømmer bedriften for å tenke nytt i en vanskelig situasjon. Fra nyttår satser de på egen produksjon av isoporkasser, når de starter fabrikk i Svolvær. Så vil tiden vise om det fortsatt er driftsgrunnlag i Skrova, eller om de ser seg nødt til å flytte virksomheten for å ikke være avhengig av ferga.

Formannskapet i Hamarøy har i en uttalelse bedt samferdselsministeren tilbakeføre driften av fergeforbindelsen fra fylket til staten. Siste ord i fergesaken er neppe sagt, og vi oppfordrer politikerne lokalt til å fortsette kampen for sambandet.

Lite og sen informasjon om rutene, har effektivt har undergravd potensialet for sambandet de senere år

At fylket fikk ansvaret for sambandet gjorde ikke situasjonen bedre.

Artikkeltags