– Tørrfisken er arvesølvet i fiskerinæringen

produkt som henger høyt: Sigvald Rist (t.v.) i Lofotprodukt er fornøyd med å ha fått tørrfisk med i porteføljen. Rune Stokvold selger Lofoten Fisk til selskapet, og blir innkjkøpssjef i Lofotpropdukt.

produkt som henger høyt: Sigvald Rist (t.v.) i Lofotprodukt er fornøyd med å ha fått tørrfisk med i porteføljen. Rune Stokvold selger Lofoten Fisk til selskapet, og blir innkjkøpssjef i Lofotpropdukt. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Lofotprodukt blir tørrfiskeksportør.

DEL

En småkjølig maivind stryker langs fisken som henger på hjell på Gjermesøya på Ballstad. Når Lofotens fremste varemerke skal eksporteres i år, er det Lofotprodukt som står for salget.

Tirsdag kom nyheten om at selskapet kjøper salgsselskapet Lofoten Fisk AS på Leknes, som de siste årene har stått for eksporten av tørrfisk fra hovedsakelig Nic. Haug AS på Ballstad, Ramberg Fisk AS og Glea AS på Røst. Ingen av partene ønsker å avsløre kjøpesummen.

– Tørrfisken er arvesølvet i fiskerinæringen. Tørrfisken er kanskje det mest genuine produktet på markedet, kommer fra Lofoten og passer således svært godt inn i vår produktportefølje. Kjøpet er også med og styrker vår forbindelse til kystflåten. Vi får veldig mye av vårt råstoff fra kystflåten. Den er bærebjelken i vår produksjon, sier direktør Sigvald Rist.

– Spennende

Rune Stokvold etablerte Lofoten Fisk i 2002 som salgsselskap for primært tørrfisk og sukkersaltet rogn. Stokvold eier 60 prosent, og Bjørnar Juliussen 40 prosent av selskapet som når forsvinner inn i Lofotprodukt. Siden 1995 har han vært en sentral aktør i eksporten av tørrfisk fra Lofoten.

Stokvold følger med, og blir innkjøpssjef i Lofotprodukt med spesielt ansvar for salg av tørrfisk og andre konvensjonelle fiskeprodukter i eksportmarkedet.

– Vi selger til et solid og spennende selskap i vekst. Etter snart 20 år md. rent salg, ser jeg fram til å ta fatt på jobben som innkjøpssjef i bedriften. I tillegg til nye ansvarsområder skal jeg også videreføre arbeidet med mitt eksisterende nettverk av fiskekjøpere i Nord-Norge og kunder i Europa. Jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet, sier Stokvold.

Tørrfiskpakker?

Lofotprodukt omsatte i 2013 for 312 millioner kroner, og passerte for første gang 300 millioner. Fjoråret ga bedriften med 150 ansatte NHO-utmerkelsen «Årets mat- og drikkeprodusent».

Lofotprodukts suksess skyldes egen produktutvikling, basert på ferskt råstoff fra hvitfisk og røkte lakseprodukt. Om det vil komme gryteklare retter basert på tørrfisk, er for tidlig å si, ifølge Sigvald Rist.

– I førte omgang blir vi tørrfiskeksportør. Så får vi se om det kan oppstå nye produkter når et utviklingsselskap som Lofotprodukt får tørrfisk med i porteføljen.

– Det trekkes fram at tørrfisken bør nå et større nasjonalt marked. Kan det være interessant å produsere forbrukerpakningen til dagligvarekjeder?

– Tørrfisk i porteføljen vår åpner noen spennende muligheter. Lofotprodukt har mange års erfaring med å utvikle, og få norske forbrukere til å velge sjømatprodukter av høy kvalitet. Nå ønsker vi å bruke denne erfaringen også innenfor tørrfiskområdet, sier Sigvald Rist.

Lofoten Fisk er et sjette selskapet Lofotprodukt kjøper opp i løpet av 14 år. Den første var Bentes Fiskemat på Ballstad, det siste Manger Seafoods på Radøy i Hordaland.

Merkevare

Lofoten Fisk har to ansatte, og omsatte i fjor for 95 millioner kroner. Selskapet eksporterte ca. 500 tonn tørrfisk.

Rune Stokvold er også engasjert i fiskerinæringen gjennom eierskap og styreverv. Han er blant annet styremedlem i Nic. Haug AS på Ballstad, Glea på Røst og i Lofoten Matpark. Han er med på eiersiden i Svolvær Seafood.

Lofoten Fisk er dessuten en av 14 medlemmer i sammenslutningen «Tørrfisk fra Lofoten» som nylig fikk tørrfisk godkjent av EU som beskyttet geografisk merkevare.

– Vi var nylig i Frankrike for å markedsføre tørrfisken. Da merket vi at det har betydning at et produkt som har fått en beskyttet betegnelse vekker oppmerksomhet, sier Stokvold.

Artikkeltags