Unstad surfer for millioner

Artikkelen er over 15 år gammel

I begynnelsen av denne uken testet en av USAs mest kjente surfere bølgene på Unstad. Med seg hadde han et tv-team fra NBC som filmet under glimrende forhold.

DEL

gullik maas pedersen

- Timingen kunne ikke vært bedre, sier Tommy Olsen på Unstad camping.

Delegasjonen fra USA ankom lørdag. Søndag var bølgeforholdene ikke noe særlig. Men mandag og tirsdag var de helt perfekte.

- Personlig synes jeg bølgene tirsdag ble for voldsomme. For meg hadde det vært hasard og dratt ut. Men de to profesjonelle surferne var rett og slett ute og lekte seg. Jeg tror filmteamet fikk eventyrlige bilder fra Lofoten, sier Tommy.

Blant de profesjonelle surferne i USA. Også den andre var profesjonell, men konkurrerer ikke i samme utstrekning som Walsh. Han jobber mest for magasin og tv-team.

- Ian Walsh er vant og dyktig i høye bølger. På tirsdag var bølgene på Unstad om lag 3-4 meter. Så dette var ikke noe særlig utfordring for ham. Walsh har nemlig 2. plassen i verden i surfing i høye bølger med 70 fot. Det blir noe mer enn hva vi har hos oss. For surferne er ikke bare bølgehøyden viktig. Også tidsrommet mellom de store bølgene er avgjørende for om det skal bli bra surfing. Ut fra de to profesjonelle aktørene var avstanden mellom bølgene på Unstad tirsdag helt perfekt. Og de bildene de fikk var derfor helt utrolig bra. Hva denne Lofot-reklamen vil være verd er umulig å spå, sier Olsen.

Både surferne og tv-teamet, samt journalisten og fotografen fra magasinet Transworld Surf mente Unstad er ett av de beste surfestedene i kaldt vann. Og til Olsen uttrykte de stor tilfredshet med det de hadde fått festet til filmrullene under oppholdet på Unstad.

Teamet besto av tre videofotografer som var på land, i tillegg til en som var i vannet, samt journalist og fotograf tilknyttet et magasin.

USAs nest største TV-stasjon NBC (National Broad Casting) lager et ti minutters segment om surfing langs Lofoten. Teamet skal også lage en halv times aktivitetsferieprogram om surfing i Lofoten for Fuel TV, med 12 millioner abonnenter. Dette programmet skal også omfatte kultur og natur.

I tillegg vil produsenten av programmet lage et fem minutters segment fra Lofoten i sin nye én times lange surfefilm, som blir vist over hele verden i 2005. I denne filmen deler Lofoten seernes oppmerksomhet med blant annet Sør-Afrika, Papua New Guinea og Hawaii. Så Lofoten havner i godt selskap.

På slutten av året vil magasinet Transworld Surf presentere sitt stoff fra oppholdet på Unstad.

foto. morten olsen

Artikkeltags