gullik maas pedersen
De første bestillingene er allerede i boks. Turistene vil gjerne både se spekkhoggere og oppleve nyttårsgilde på Vikingmuseet.
I oktober reiser styringsgruppen for «Lofoten Winter» til Spania, Italia og Frankrike for å promotere hele aktivitetsprogrammet, til en rekke utvalgte turoperatører og reisebyrå. I bagasjen har de med seg et program som omfatter 21 ulike opplevelser på vinteren i Lofoten. Hver av aktiviteten er priset og tidfestet.
- Arbeidsmetoden er en videreføring av det samarbeidet en del av reiselivsbedriftene hadde i prosjektet «Møtested Lofoten», hvor vi henvendte oss til kurs- og konferansemarkedet, sier hotelldirektør Kenneth Hanssen på Vestfjord Hotel i Svolvær, som nå har fått med seg flere aktivitetsaktører i tillegg.
Nå består samarbeidspartnerne av 24 bedrifter, som dekker de grunnleggende behov som mat og overnatting, samt aktivitetsbedrifter som organiserer og gjennomfører de ulike opplevelsene.
Merkverdig nok er Vikingmuseet i Borge den eneste reiselivsbedriften utenfor Vågan som har funnet det interessant å være med.
- Når vi går sammen slik vi her gjør får vi mer ut av investeringene. Men det er likevel et ganske tungt økonomisk løft for hver enkelt av oss, selv om Innovasjon Norge er inne med 50 prosent av kostnadene. Felles for oss alle er behovet for å tjene penger også fra oktober til april. Vi er nødt til å satse for å holde anleggene åpne. Og for å tjene penger til vedlikehold og ikke minst beholde de ansatte i arbeid, sier Hanssen.
Allerede i fjor kunne prosjektet høste fruktene av den første satsingen som ga tilfredsstillende respons på spekkhoggersafari fra Svolvær.
«Lofoten Winter» blir promontert direkte mot reisebyrå og turoperatører i utlandet. Dette markedet bruker stadig mer penger på korte aktivitetsferier hvor opplevelser inngår.
Mer om denne saken i papiravisen