Hurtigruten med gigantisk strandryddeaksjon

Strandsøppel: Det blir strandrydding med gjester og mannskap fra 11 hurtigruteskip langs kysten av Norge på tirsdag. Foto Ørjan Bertelsen

Strandsøppel: Det blir strandrydding med gjester og mannskap fra 11 hurtigruteskip langs kysten av Norge på tirsdag. Foto Ørjan Bertelsen

Artikkelen er over 1 år gammel

Engasjementet for å delta på dugnaden både blant mannskap og gjester ombord i Richard With gjør at to raftingbåter fra Svolvær ikke er nok.

DEL

Tirsdag iverksettes gigantdugnaden langs norskekysten mellom Hjørundfjord og Kirkenes i regi av Hurtigruten Foundation.

– En ting er søppelet vi rydder fra strand til strand. Det viktigste bidraget på tirsdag er å fokusere på problemet, øke bevisstheten rundt det som er i ferd med å skje, og vise at alle kan være med på å gjøre en forskjell, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Når MS «Richard With» ankommer Svolvær på sør blir to raftingbåter fra Rib Lofoten sendt av gårde med dugnadsgjengen fra skipet til idylliske Grundstad på Lillemolla.

– Pågangen har vært så stor ombord at vi jobber nå med å få satt opp en buss, som vi vil sende til en helt annen strand i nærheten av Svolvær. Men den planen har vi foreløpig ikke landet, sier kommunikasjonsrådgiver Svein Harald Lian.

(Saken fortsetter under bildet)

Daniel Skjeldam på brovingen til "Spitsbergen" ve dkai i Svolvær

Daniel Skjeldam på brovingen til "Spitsbergen" ve dkai i Svolvær

Fiskehjell

Det er 11 skip som deltar i aksjonen langs hele kysten. «Fram» tyvstartet før helgen strandryddingen på Grønland, Jan Mayen og Svalbard. I løpet av sommeren har gjester og mannskap ombord i ekspedisjonsskipet plukket et halvt tonn marint avfall i skipets seilingsfarvann.

Plastforurensning blir en stadig mer alvorlig trussel for verdenshavene. Tall fra World Economic Forum viser den skremmende realiteten: Hvis utviklingen vi ser i dag fortsetter, vil det i 2050 være mer plastsøppel enn fisk i havet.

Denne utviklingen er også selve bakgrunnen for prosjektet, skriver selskapet i en pressemelding.

Søppelet som blir samlet på strandryddingsdagen tirsdag, blir fraktet til Svolvær. Etter hvert som skipene ankommer byen i løpet av den nærmeste uken,  vil innsamlet plast og annet marint avfall bli hengt opp på to tomme fiskehjeller i Østre havn. De to hjellene på Kjeøyskjæret vil være godt synlig fra torget i Svolvær, og ikke minst for de reisende og mannskapet ombord i hurtigruteskipene når de ligger til kai i byen.

(Saken fortsetter under bildet)

Kunstinstallasjon: Marint avfall fra 11 hurtigruteskip blir hengt opp som en kunstinstallasjon på disse belyste hjellene på Kjeøyskjæret i Østre havn. I bakgrunn ser man Lillemolla.

Kunstinstallasjon: Marint avfall fra 11 hurtigruteskip blir hengt opp som en kunstinstallasjon på disse belyste hjellene på Kjeøyskjæret i Østre havn. I bakgrunn ser man Lillemolla.

– Det er et sterkt og tydelig symbol på hvordan plast fyller opp havene på bekostning av fisken, sier Skjeldam.

Når kunstinstallasjonen tas ned, vil søppelet bli levert til gjenvinning.

– Marint avfall og i særdeleshet plast er et stort globalt problem. Vi merker at våre gjester har interesse for problemet og engasjementet både blant mannskap og gjester øker. Det blir snakket om problemet. Og det blir spurt. Vi kan ikke løse alt, men hver enkelt kan bidra. Gjennom Hurtigruten Foundation settes det fokus på temaet i foredrag og aktiviteter. I tillegg til sitt fysiske bidrag, bidrar også mange av våre gjester økonomisk med donasjoner til Hurtigruten Foundation, slik at vi kan finansiere aksjoner som denne på tirsdag, sier Svein Harald Lian.

Hurtigruten har de siste årene markert seg internasjonalt som en av shipping- og reiselivsbransjens tydeligste forkjempere for bærekraftig utvikling, ny teknologi, miljøvennlige løsninger og bevaring av utsatte områder både til lands og til vanns. I tillegg til å bygge verdens grønneste ekspedisjonsskip- hybriddrevne MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» – har selskapet gjennomført en rekke miljøtiltak, og kjemper blant annet for et internasjonalt forbud mot tungolje og strengere regulering av reiselivsvirksomhet i sårbare områder.

Artikkeltags