–Steike artig å få en slik pris

PRISVINNERE: Åge Larsen og Thorvardur Gunnlaugsson er svært stolte over at Lofotpils AS er årets Matambassadør i Lofoten. Foto: Kai Nikolaisen

PRISVINNERE: Åge Larsen og Thorvardur Gunnlaugsson er svært stolte over at Lofotpils AS er årets Matambassadør i Lofoten. Foto: Kai Nikolaisen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Gründer Thorvardur Gunnlaugsson ble helt satt ut da det lørdag ble klart at Lofotpils AS ble kåret til Årets matambassadør i Lofoten.

DEL

Helt siden 2008 har Årets Maatambassdør blitt utnevnt på Matfestivalen i Lofoten som arrangeres på Leknes.

For å bli kåret til Lofotens matambassadør legges det vekt på følgende kriterier:

Ambassadøren må ha satt Lofoten på kartet i matsammenheng Ambassadøren skal ha framhevet og benyttet råvarer fra Lofoten.

Juryleder Anne Karine Statle sa i juryens begrunnelse at årets vinner ble etablert i 2006 og har satset utradisjonelt og vært nyskapende. Lofotpils er blitt et viktig tilskudd til tørrfisk som nytes på kaia eller på fine restaurantbord. De var også det første lokale bryggeriet i landet som begynte med øl på boks. Lofotpils AS i Svolvær  er årets Matambassadør i Lofoten, slo Statle fast.

Gründer Thorvardur Gunnlaugsson sa i sin takketale at dette kom totalt overraskende.

–Jeg er glad og stolt. Da vi valgte å bruke Lofot-navnet i vårt produkt var vi helt klar på du kødder ikke med varemerket Lofoten. Vi bruker vann fra Lofoten og det er perfekt til vårt øl. Jeg er glad og stolt, sa Thorvardur.

–Tenk Åge vi vant, sier ølgründeren når han er tilbake på standen der medarbeider Åge Larsen smiler minst like bredt.

–Er det en ekstra fjær i hatten for en ølprodusent å få en slik pris?

–Helt klart! Dette er stort! Dette er en bekreftelse at for å få et godt måltid må en også ha godt drikke, slår ølgründeren fast.

–Det er et gammelt ord som sier at det er mye god mat i godt øl, skyter Åge inn med et stort smil.

–Nå er jeg virkelig stolt, kommer det fra Thorvardur som ikke klarer å slippe kunstverket med blikket.

–Jeg tror ikke det har gått opp for meg enda. Kunstverket skal opp på hedersplass og vi skal markere dette sammen med hele gjengen. Dette er ikke min pris, men hele gjengen i Lofotpils AS, slår Thorvadur Gunnlaugsson fast.

Les også: -Det er kostbart å etablere en bedrift

Tidligere matambassadører:

2015 Lofoten gårdsysteri

2014 Lofotlam

2013 Aalan gård

2012 Thon Hotel Lofoten

2011 Anitas sjømat

2010 Lofotr – vikingmuseet

2009 Roy Magne Berglund

2008 LOFOTEN, Lofotprodukt AS

Artikkeltags