Posten ber om snarlig endring: – Kan få store konsekvenser for avisene

En reduksjon i frekvens av postombæringen vil få konsekvenser for mange aviser.

En reduksjon i frekvens av postombæringen vil få konsekvenser for mange aviser.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Fallet i antall brev fortsetter i voldsom fart. I snitt mottar norske husstander nå kun tre adresserte brev i uken, ifølge Posten, som ber om en endring i postloven allerede i høst. Det kan få konsekvenser for mange avislesere.

DEL

(NTB/Lofotposten): Bare i tredje kvartal i år var nedgangen i postvolumene på 15,5 prosent, opplyser Posten i sin kvartalsrapport. Det siste året har Posten presset på for å få politikerne til å avvikle ordningen med postlevering fem dager i uken, og mener nå at grensen er nådd.

– Hver husstand mottar kun tre adresserte brevsendinger i uken. Da er det ikke lenger grunnlag for daglig postomdeling. For aktører med spesielle behov, for eksempel avisene, er det nødvendig å finne alternative løsninger, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.


Staten betaler i dag Posten for å levere fem dager i uken, og ett av argumentene for å beholde ordningen har vært leveringen av papiraviser. Nå ber Posten om endringer i postloven allerede i høst.


– Det er nødvendig for at vi skal få tilstrekkelig tid til å legge om til postomdeling annenhver dag fra 2020. Alternativt vil statens betaling for kjøp av ulønnsomme leveringspliktige posttjenester fortsette å øke, sier Willie.


Samferdselsdepartementet foreslo i februar i et høringsnotat å frita Posten for leveringspliktige posttjenester fra 2020. Forslaget betyr i praksis at Posten vil redusere sin leveringsfrekvens fra fem til 2,5 dager i uka (tre dager en uke, to dager neste uke), dersom dette blir vedtatt i Stortinget.


– Dramatisk

En samlet mediebransje slår nå alarm.

– For Lofotposten og svært mange andre aviser, vil redusert postombæring være dramatisk. Vi gir fortsatt ut papiravis seks dager i uka, og en stor andel av disse leveres med Posten. Dette kan få dramatiske konsekvenser, advarer sjefredaktør i Lofotposten, Marianne Steffensen Kielland.

– Det vil være helt avgjørende for å bevare det avismangfoldet vi i dag har, at man finner alternative distribusjonstjenester for avisene, legger hun til.

Digitalisering

I prosessen har det vært tema om avisene har vært gode nok i digitaliseringen av sine abonnenter.

– Over 50 prosent av våre abonnenter er nå rene digitale abonnenter. Vi har jobbet hardt og bevisst med digitalisering lenge, og ligger langt fremme sammenlignet med mange andre. Likevel er det en stor del av våre abonnenter som ikke har en digital relasjon til oss, sier redaktøren.

I Lofoten er det spredt bosetting, og man er derfor avhengig av Postens distribusjon. I områdene med tettest bebyggelse, kjører distributør Håkon Gjertsen Lofotpostens aviser.

– Vi frykter at mange vil si opp avisen dersom den kommer flere dager etter utgivelsesdag, og med flere utgaver samtidig. En reduksjon i Postens distribusjon kan få store økonomiske konsekvenser for oss, sier Steffensen Kielland.

Artikkeltags