Entreprenøren er veldig ivrig på å komme kjapt i gang med det nye fergeleiet - og det er ikke uten grunn

Foto:

Moskenes fergeleie skal fornyes kraftig i sommer, og mye av arbeidet skal gjøres i turistsesongen.

DEL

Av de fem firmaene som la inn anbud, var det PK Strøm Maskinentreprenør som hadde det billigste anbudet med 15,3 millioner kroner (pluss moms).

- Kontrakten er klar for trykking, oppstartsmøtet blir i neste uke og uten at jeg kan si det sikkert, tror jeg oppstarten blir allerede i siste halvdel av april, sier prosjektleder Alf Moe i Statens vegvesen.

Arbeidet skal være ferdig 12. oktober. Allerede i mai tiltar som kjent turisttrafikken, og fergekaia i Moskenes er et viktig trafikkpunkt for de som reiser ut eller inn av Lofoten.

- Ja, det blir ganske hektisk og vi må finne løsninger for arbeidet som ikke rammer trafikken underveis. Dette blir et viktig tema i oppstartmøtet. Når framdriften er lagt, vil også fergeselskapet informeres, sier Moe.

Vil det bli aktuelt med nattarbeid for å unngå trafikken?

-Nei, det er ikke lagt opp til det. Fergekaia ligger i et bebygd område, så det vil ikke være gunstig med nattarbeid, sier Moe.

PK Strøm Maskinentreprenør er ivrige etter å komme i gang.

- Vi tenker å få gjort unna veldig mye før sesongen starter. Vi fikk tilslaget i påsken og planlegger nå framdriften. Det kan bli aktuelt å ha en stopp i fellesferien når trafikken er størst, sier Carl Christian Moland som er daglig leder i rognanfirmaet.

Dette er firmaets første oppdrag i Lofoten og ifølge Moland gleder arbeidsfolkene til å tilbringe sommeren i Lofoten.

- De gleder seg veldig til å jobbe på en så flott plass, sier Moland som skal sende 5-10 personer over fjorden i oppdraget. I tillegg er firmaet i kontakt med lokale entreprenører som skal leies inn.

PK Strøm Maksinentreprenør startet på 90-tallet som et enkeltpersonforetak som hadde rundballepressing som virke, men ble etablert som et aksjeselskap i 2004 og har siden vokst. Nå omsetter firmaet for rundt 100 millioner kroner årlig og har 60 ansatte.

- Vi har et bredt spekter av kompetanse og driver innen samferdsel, byggeprosjekter, flyplasser og vintervedlikehold - for å nevne noe, sier Moland.

Hvordan er det å skulle ha Statens vegvesen som oppdragsgiver?

- Jeg tror ikke Statens vegvesen er spesiell som byggherre på noen måte. Om man får til en felles forståelse med en byggherre, går alt som regel bra. Det er personavhengig og handler om å ha god kommunikasjon. Jeg har trua på dette prosjektet, sier Moland.

Dette skal ifølge Statens vegvesens nettside gjøres:

  • Rivning (fresing av eksisterende asfalt). Ca. 6300 m2
  • Forsterkningslag ca. 5800 m3
  • Opptaking av eksisterende slamavskiller, kummer og rør
  • Nytt vann og avløpssystem med ny slamavskiller med ny pumpestasjon
  • Nytt overvannsystem
  • Rivning av eksisterende portaler/skilt og montering av nye portaler/skilt
  • Avretting, justering og komprimering av planum på jord. Ca. 9300 m2
  • Ny asfalt ca. 7600 m2
  • Belysning fjerning av eksisterende belysning og etablering av nytt lysanlegg
  • Nye betongfortau
  • Nye søppeldunker og avfallscontainere
  • Nye benker i tre 6 stk.
  • Flytting av eksisterende toalett
  • Gjerde (autovern)

Artikkeltags