Denne Lofotkommunen får statlig hjelp på grunn av dårlig skolekvalitet

Artikkelen er over 2 år gammel

Moskenes er blant kommunene som får tilbud om statlig hjelp på grunn av dårlig skolekvalitet.

DEL

Utdanningsdirektoratet har laget kriteriene for hvor grensen går for at en skole har for dårlig kvalitet i innholdet. Indikatorene fra nasjonale prøver, elevundersøkelser og grunnskolepoeng over tre år er brukt til å fastsette hva som er akseptabel kvalitet.

I fjor havnet 35 av landets kommuner under grensen. Kommunal Rapport har hentet inn oversikten over kommunene fra Fylkesmennene. I Nordland er syv kommuner på listen, flest i landet. Moskenes er eneste kommune i Lofoten. Fylkesmannen har fått ansvaret med å tilby kommunene som havner under grensen støtte og opplæring for å bedre skolekvaliteten.

– Har takket ja

– Moskenes kommune har takket ja til å få veiledning fra Fylkesmannen. Vi er åpen for å få ekstern hjelp med de områdene som Moskenes kommune ikke når opp i forhold til departementets kvalitetskrav. Moskenes kommune har deltatt i Veilederkorpset i 2016 og har hatt gode erfaringer med å få et ekstern blikk inn i organisasjonen, skriver rektor ved Sørvågen skole, Bjørn Olav Laksosnes i en e-post til Lofotposten.

Han viser til at Moskenes kommune har gått inn i satsingen «inkluderende barnehage og skolemiljø» sammen med Flakstad og Vestvågøy kommuner. Søknad om deltakelse ble sendt i januar i år.

– Vi skal jobbe de neste tre årene med trygge og gode barnehage- og skolemiljø, regelverk, organisasjon og ledelse og lære mer om forebygging, avdekking og håndtering av mobbing. Målet er å videreutvikle praksis innen arbeidet med barnehagemiljø, skolemiljø, mobbing og andre krenkelser. Effekten av arbeidet vil kanskje ikke være synlig før om fem-syv år, skriver Laksosnes.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken