Gå til sidens hovedinnhold

– Utrygg med knotete DAB-adapter i bilen

ADVARSEL: Ikke monter DAB+ adaptere i bil

Artikkelen er over 4 år gammel

Forsikringsselskapet Tryg advarer nå mot knotete DAB-adaptere i bil og anbefaler å skifte ut hele radioenheten.

– I Tryg Forsikring ser vi at antall eneulykker på norske veier har steget dramatisk de siste ti årene, sier leder Espen Opedal i Tryg Forsikring Norge til Lofotposten.

Han sier dette støttes av bransjetall fra Finans Norge.

Les også

Jevnt sig for å montere DAB i bilene

 

En del av disse ulykkene oppstår fordi sjåføren blir distrahert, for eksempel av en mobiltelefon.

– Et DAB-adapter vil bidra til at bilføreren blir ytterligere distrahert, og derfor vil ei slik adapterløsning kunne føre til enda flere ulykker, sier Opedal.

– Vi går så langt som å fraråde løse DAB-adaptere i bilen. Sjåførene forholder seg allerede til mobiler, GPS-skjermer og underholdningselektronikk i bilen. Man trenger ikke ytterligere dingser som tar oppmerksomheten bort fra trafikkbildet, sier Opedal videre.

– Brukervennligheten til DAB-adapterne er varierende. Dersom det for eksempel er vanskelig å skifte kanal, kan det være trafikkfarlig å bruke dem under selve kjøringen.

 

Bytt enhet

– Bytt i stedet ut hele bilradioenheten. Da unngår man trafikkfarlige DAB-adaptere.

– Tryg anbefaler derfor at man bytter ut den gamle FM-radioen i bilen med en helt ny enhet med DAB+ radio, da i stedet for å velge en knotete løsning med løse DAB-adaptere.

– Det koster litt mer, men er mye sikrere, sier Tryg-sjefen.

Opedal minner også om at forsikringsutbetalingen kan bli redusert eller falle helt bort etter ei ulykke dersom det viser seg at sjåføren lot seg distrahere av elektroniske innretninger under kjøringen.

Bilbransjen i Lofoten tilbyr allerede å skifte hele radioenheten, som også betyr en moderne enhet med blåtannløsning som gir mobil handsfree med lyd via bilens egne høyttalere. Og man fraråder kunder de mest knotete adapterløsningene for DAB+ i bilene.

Det kundene selv kjøper og monterer egenhendig har bilbransjen mindre mulighet til å direkte påvirke.

Kommentarer til denne saken