Gå til sidens hovedinnhold

Gir seg etter 19 år

Artikkelen er over 7 år gammel

– Kapitalsterke aktører, uansett hvor de befinner seg, er viktig for å lykkes.

Han er sjelden i avisspaltene, Sverre Christoffersen. Men regnskapsføreren, styregrossisten og gründeren fra Ballstad har hatt og har mange fingre med i næringsutvikling i og utenfor Lofoten. Bedriften som kanskje står ham nærmest er Lofotprodukt, som Christoffersen tok initiativet til å etablere i 1994.

-Et eventyr

Fram til i sommer var han styreleder.
– Jeg vil kalle historien til Lofotprodukt for et eventyr. Jeg er glad jeg har fått være med på dette. I lyse og moderne produksjonslokaler pakker fem damer røykt laks. I andre etasje forteller 64-åringen om 20 år med opp- og nedturer. Lofotprodukt ble startet på restene av Lofot-Delikatesser, som gikk konkurs i 1994.
– Jeg ivret for å starte en ny bedrift fordi jeg mente det var et potensial for videreforedling i Lofoten. Mitt samfunnsengasjement handler om å bygge bedrifter. Jeg liker å være med for å få ting til å skje. Det startet på Tangstad og i Stamsund, fortsatte i Meierigården på Leknes før de nye fabrikklokalene ble tatt i bruk i 2010. Sammen med Vestvågøy kommune, Jack Ulrich Rist, Torbjørn Sandnes, og Stokmarknes-selskapet Bernh. Wedding AS, fikk Christoffersen på plass 950.000 kroner i aksjekapital i september 1994.

SE BILDER FRA DEN OFFISIELLE ÅPNINGEN AV DEN NYE FABRIKKEN

Gjennom 19 år har omsetningen økt fra seks til vel 300 millioner kroner. Antall ansatte fra åtte til ca. 140. Lofotprodukt er landsledende i salg av fiskemat og røykt laks og ørret, med vel 30 prosent av markedet målt i omsetning.

– Kapital avgjørende

Det lokale eierskapet er over. Investeringsselskapet Kverva AS i Trondheim, med en kapitalbase på vel seks milliarder kroner, eier 83,41 prosent av aksjene. Bak selskapet står oppdrettsgründeren Gustav Witsøe fra Frøya. Christoffersen er opptatt av holdninger til eierskap. Tilgangen til kapital, ikke hvor kapitaleierne sitter, er viktigst. At Kverva, en stor investor i sjømat engasjerer seg i Lofoten, er en lykke for Lofotprodukt, mener han.
– Kvervas satsing på bearbeiding av sjømat i Norge skjer med basis i Lofotprodukt. I Kverva har vi fått en helproff eier som i tillegg til finansielle muskler har betydelig kompetanse på analyse og bedriftsutvikling. Vi er sikret kapital for å realisere tiltak som styrker bedriften.

– Noen vil mene at “fremmedkapital” gjør lokale bedrifter mer utsatt for nedleggelse?
– Det som er viktig er at produksjon, hovedkontor og ledelse er lokal. Andre bedrifter i Lofoten bør ta lærdom av Lofotprodukt, og åpne for nye eiere og kapital utenfra. Skal en bedrift vokse trengs kapital og kompetanse. Det viktigste er at aktiviteten og hovedkontoret er lokalt. Hvor kapitalen kommer fra er mindre viktig. Skal man lykkes er tilgang til kapital avgjørende.

Vokse videre?

Under hans tid som styreleder har Lofotprodukt ekspandert. Bentes Fiskemat på Ballstad, Fiskecentralen i Mo, Madam Bergen og Manger Seafood i Bergen, ble kjøpt.
– Alle oppkjøp har vært vellykket. Nå føler jeg at vi har god kontroll med markedet. Vi har brukt penger på design og profilering. Eksempelvis fjernsynsreklame. Det har vært en drøm i ti år. At vi nå er i stand til å gjøre det er en meget viktig milepæl for bedriften. Han beskriver markedsposisjonen som meget sterk.
– Dette har ikke vært mulig uten en meget kompetent arbeidsstokk, og ikke minst Sigvald Rist som har vært daglig leder siden starten. Styret skal støtte og motivere. Det er den daglig ledelsen og de ansatte som er den viktigste suksessfaktoren.

SE TV-REKLAMEN HOLD I TORSKEN

– Lofotprodukt har hatt omsetningsvekst hvert eneste år siden starten. Hvor lenge kan det fortsette?
– Vi har vokst i omsetning, ikke resultat, hvert år. Vi kan fortsatt selge mer dersom konsumet av sjømat vokser. Men bransjen er konkurranseutsatt. Vi må levere kvalitet.

– Har dere planer om å eksportere fiskekaker, burgere og laks?
– Det er vurdert, men ingenting er planlagt. Det er fortsatt mulig å vokse i Norge, sier Sverre Christoffersen som fortsetter som nestleder i styret.

Ny styreleder er Bjørn Wiggen fra Trondheim, tidligere direktør i Orkla samt fra ledende posisjoner i Elkem AS, Mecom Europe AS, Orkla Media AS, Carlsberg Breweries

Kommentarer til denne saken