Hurtigruta krever millioner av Lofot-kommuner

MS Midnatsol ved hurtigrutekaia i Svolvær.Foto: Knut Johansen

MS Midnatsol ved hurtigrutekaia i Svolvær.Foto: Knut Johansen Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Vågan og Vestvågøy risikerer å måtte betale tilbake et titall millioner kroner til Hurtigruten ASA.

Hurtigruten ASA mener en rekke kommuner langs leia i flere år har krevd for høy avgift for anløpene av deres skip.

Påstanden er at den nye havne- og farvannsloven av 2009 praktiseres feil.

Vågan og Vestvågøy er to av kommunene Hurtigruten ASA gjennom sitt advokatfirma Nordisk Legal Services, nå krever å få tilbakebetalt alle anløps- og havneavgifter for årene 2011, 2012 og 2013.

For Vågans del utgjør dette rundt 3 millioner kroner per år. Det kan med andre ord være snakk om 9 millioner kroner for årene 2011, 2012 og 2013. Dette opplyser havnesjef Kjell Hansen i Vågan kommune.

– Beløpet bes betalt til Hurtigruten kontor ... i DNB senest 14 dager etter datoen for dette brevet, skriver advokat Mats Erik Sæther i Nordisk Legal Services.

Kravet underbygges av en dom avsagt i Sunnmøre tingrett 3. januar 2014, hvor Stranda kommune tapte mot Hurtigruten ASA på alle punkt. Lofotposten gjør oppmerksom på at dommen ikke er rettskraftig. Advokat Sæther mener likevel den er relevant, da den illustrerer hvordan den nye havneloven skal forstås.

Noe de altså hevder verken Vågan eller Vestvågøy kommuner har gjort.

Det skal ha blitt sendt likelydende brev til begge kommunene. Hurtigruten mener å ha et sterkt krav.

– Slik Hurtigruten ser det har kommunene per i dag ikke sannsynliggjort at de har kostnader som kvalifiserer til å ilegge anløpsavgifter. Hurtigruten vil derfor fra og med i dag inntil videre innstille betaling av anløpsavgift til kommunen, skriver Sæther.

Videre:

– Hurtigruten krever tilbakebetalt alt som er innbetalt av Hurtigruten til kommunene som anløpsavgift/ havneavgifter for årene 2011, 2012 og 2013, skriver han.

Lofotposten har ikke fått tilsvarende tall fra Vestvågøy kommune, men rådmann Kjell Idar Berg viser til at kaia i Stamsund, hvor Hurtigruten anløper, er privat.

– Det er usikkert hvor stort krav det er snakk om for vår del, men jeg tror vi i liten grad er berørt, sier han.

Spesialrådgiver og tidligere rådmann Rolf G. Nicolaisen i Vågan kommune sier nyheten kommer helt bardust på.

– Vi har hele tiden gjort lovlige vedtak i henhold til havne- og farvannsloven. Men dette er ukjent så langt, og vi vil trenge tid til å studere dommen og premissene, og om dette får noen innvirkning også på Vågan Havn sine avgifter.

Nicolaisen sier det må være meget spesielle omstendigheter som ligger til grunn skal et slikt høyt beløp være mulig å kreve i refusjon fra Vågan havn. Han vil ikke spekulere i hvilken konsekvenser dette kan få for Vågan havn.

Artikkeltags