Gå til sidens hovedinnhold

Nekter jumbojet å lande

Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:

Artikkelen er over 5 år gammel

Rullebanen i Bodø er i så elendig forfatning at Bodø som snuhavn henger i en tynn tråd. Ordfører Ole Hjartøy er rasende, skriver an.no

Søndag ble et av verdens største fly nektet å lande i Bodø. Forsvaret fryktet at motorene i flyet av typen Antonov AN 124 Ruslan skulle suge til seg deler av skuldrene til rullebanen.

Men landingsnekten gjelder ikke bare et av verdens største fly.

Snuhavn

 Til sommeren står jumbojeter i kø for å lande i Bodø. For første gang skulle byen bli snuhavn for cruiseskip. 3600 turister skulle fraktes over Bodø lufthavn hver gang cruiseskip la til kai. Turistene skulle bli fløyet til og fra Bodø med Jumbojet Boeing 747.

Nå får ikke dette flyet lande i Bodø og Forsvaret tviler på at de får satt banen i stand til cruisesesongen starter.

Ordfører Ole Hjartøy er rystet.

– Det er helt uakseptabelt at fly som har behov for å lande, ikke får lande på det nye dekket. Vi er nødt til å kunne stole på at vi har en flyplass som kan ta ned denne type fly. Dette gjelder ikke minst for prosjekter i framtiden, sier han til Avisa Nordland.

Utbedret

Ordføreren understreker at rullebanen nettopp er utbedret for mellom 150 og 200 millioner kroner.

– Dette midlertidige arbeidet er ikke godt nok for Bodø. Utbedringen av skuldrene er nødt til å skje raskt.

– Hva skjer dersom ikke utbedringen skjer før cruiseskipene ankommer?

– Jeg forutsetter at det er løst til da. Ellers vil bodøsamfunnet bli sittende igjen som tapende part. Vi er nødt til å få fortgang i dette.

Flyplassjef Bård Reidar Solheim bekrefter overfor AN at årsaken til landingsnekten er slitte banekanter.

– Antonoven har et enormt vingespenn. Motorene er nesten over banekanten, sier han.

Boeing 737

Solheim er på reise i Italia og kan ikke svare på detaljene i saken. Det kan skvadronsjef Bent Hanssen for flyplassdrift. Han sier at banen skal utbedres i sommer, men tviler på at det vil skje før snuhavnoperasjonene starter.

– Så vidt jeg husker skulle disse operasjonene være ganske tidlig. Men jeg har mine tvil om det, sier han.

Det er Forsvarsbygg som skal gjøre utbedringene av kantene. 8000 kvadratmeter med banekant skal asfalteres.

Rullebanen i Bodø er en såkalt kategori c-bane. Det betyr at større fly enn arbeidshesten Boeing 737 kun kan lande i Bodø på dispensasjon, blant annet på grunn av bredden på rullebanen og avstanden mellom taksebane og rullebane.

Til nå har det gått greit å få dispensasjon. Men nå er altså skuldrene så dårlige at dispensasjoner ikke gis.

– I utgangspunktet vil ikke større fly få lande, sier Hanssen.

Fortsatt på disp

Flyplassjef Bård Reidar Solheim understreker at selv om skuldrene skal utbedres slik at større fly får lande, vil flyplassen fortsatt være i kategori c. Noe som betyr at det må søkes om dispensasjon for større fly.

Det var Bodø-firmaet Svenn’s Transport som hadde hyret inn Antonoven for å frakte en 46 tonn tung komponent til Skarvefeltet utenfor Sandnessjøen. Flyet måtte i stedet lande på Værnes.

Luftfartstilsynet ga klarering for at giganten kunne lande i Bodø, men Forsvaret sa altså nei.

– Det er jo ei fallitterklæring at Bodø som flyby ikke skal kunne ta imot et slikt fly, sier Svenn Toftesund i transportfirmaet.

Cruisene utsaolgt ett halvt år

Bodø lufthavn skulle handle 3.600 passasjerer per anløp.

 – Det som nå har skjedd er ei stor utfordring, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Mathisen kjenner til problemene som har oppstått på flyplassen i Bodø.

Det gjør også rederi og agenten til de flere tusen passasjerene som skulle fraktes over Bodø lufthavn.

Mathisen understreker at cruisene ble utsolgt over ett år før skipet skulle legge seg til i Bodø.

To uker

– Skipet kommer 30. mai. Deretter ankommer det Bodø med to ukers mellomrom, sier Mathisen.

Totalt er det snakk om tre snuoperasjoner i Bodø.

Hele 1.800 passasjerer skulle gå av MS «Empress» i Bodø havn. Disse skulle fraktes til Bodø lufthavn.

Samtidig skulle 1800 nye passasjerer lande i Bodø.

3.600 turister over Bodø lufthavn på en dag. Totalt var det snakk om rundt 10.000 handlinger.

Fem fly

Får å få dette til, skulle passasjerene flys med tre jumbojeter og to Airbus 321.

Nå er antall jumbojeter senket til to. Allikevel er det ei kjempeutfordring.

Denne kjempeoperasjonen henger altså i en tynn tråd.

– Vi har informert rederiet og agent om at det har oppstått problemer, og at man forsøker å finne ut hva som skal gjøres, sier Mathisen.

Før jul var Mathisen i møte hvor han ble informert.

– Så vi kjenner til dette. Men før jul kjente vi ikke til konsekvensene. Nå har vi lagt inn en forespørsel til flyplassjefen om ting kan framskyndes, sier Mathisen.

Forespørselen går på om asfalteringen av skuldrene kan skje før.

 – Meningen var at skuldrene skulle asfalteringen skulle skje til høste. MS «Empress» ankommer Bodø for første gang 30. mai, sier Mathisen.

Han understreker at først og fremst må allikevel sikkerheten ved Bodø lufthavn ivaretas.

– Dette er ikke noe Bodø Havn kan bebreides for, men det gir rederiet store utfordringer. Dette var uforutsett ting som ikke var planlagt.

Mindre fly

En annen ting som nå vurderes er å sette inn mindre fly.

– Opprinnelig var det planlagt å bruke tre jumbojeter. Nå er dette antallet senket til to. Det trengs allikevel fem eller seks kategori c-fly for å frakte passasjerene. Men dette er snakk om kostnader.

Havnedirektøren har allikevel et håp om at snuoperasjonene skal skje.

– I år er det altså tre anløp med MS «Empress» i Bodø. De har booket det samme for 2016. Jeg håper og tror at vi får formidlet at dette ikke var planlagt og at vi får årets og neste års cruise, sier Ingvar Mathisen.

Kommentarer til denne saken