Gå til sidens hovedinnhold

Nogva forbereder seg på større båter og mer elektrisk framdrift: – Skal vi ha livets rett, må vi ta inn over oss at ting endrer seg

Artikkelen er over 2 år gammel

I havna i Svolvær leverer Nogva motorer, gir og propeller til fiskerinæringa. Men daglig leder Per Jonny Sjøstrand er klar på at det gjelder å være forberedt på at elektrisk drift kommer mer og mer.

Nogva Motorfabrikk AS har base for konsernet utenfor Ålesund. Avdelingen i Svolvær har ansvar for salg og service til både fiskefartøy, arbeidsbåter og fritidsbåter i Nord-Norge.

Nå rett over nyåret er det ikke så hektisk i lokalene for daglig leder Per Jonny Sjøstrand og de totalt 11 ansatte i Svolvær.

– De fleste fiskerne har rigget seg nå, vi har ikke så mye å gjøre akkurat nå før noen kjører noe i stykker, sier han og forteller om hektiske dager i forkant av lofotsesongen.

– Det var hender og føtter overalt hele tida. Vi har greit å jobbe med nå, men det er ikke samme panikken!

– Større båter

Det er likevel nok å gjøre. Et gir som er overhalt skal testes og en motor fra en hurtigbåt har vært inne i verkstedet. Ute i hallen jobbes det også med flere båter.

– Det er kystflåten og oppdrettsnæringa vi lever av, sier Sjøstrand.

– Det er gode tider i fiskerinæringa flere satser på nye båter, hvordan merker dere utviklinga?

– De minste og eldste båtene faller ut. Det er nok et generasjonsskifte, også fartøymessig. Det er en god del dokumentasjon som nå skal være på plass, og det er ganske kostbart. Jeg vil tro det er en avskalling på gang som vil fortsette til det stabiliserer seg mer.

Nogva i Svolvær feiret i 2018 40-årsjubileum. Mye har skjedd på den tida.

– Kundegruppa her blitt større, vi har heller ikke mer areal på denne tomta. Det kan hende vi må innlede et samarbeid med andre aktører lokalt, for å kunne ta inn de større fartøyene. Det anlegget vi har her er nok for lite for den kundemassen vi har i dag.

Ny teknikk

Dieselmotorer er kjernen i virksomheten til bedriften. Samtidig skjer det en rivende utvikling på framdrift-sida.

I skrivende stund er splitter nye «Angelsen Senior» på vei hjem til Ramberg fra verftet i Kroatia, det er den største fiskebåten som er bygget med hybridløsning med batteri- og dieselelektrisk framdrift.

Mer bruk av elektrisk framdrift kommer, tror også NOGVA-sjefen i Svolvær.

– Vi må ta inn over oss at båtene blir større, det blir mer teknikk og komplekse løsninger. På sikt må vi også ta inn over oss at det kommer andre energibærere, sier Sjøstrand.

– Hva tenker du om mer fokus på elektrisitet og den nye teknikken på framdrift?

– Det er dieselmotorer vi har levd av. Men vi ønsker å være med på den utviklinga, skal vi ha livets rett må vi ta inn over oss at ting endrer seg. Gir og propell-løsninger må man fortsatt ha, men kommer andre energibærere.

En annen utfordring i tida framover er å rekruttere nok medarbeidere.

- Det er vanskelig å få tak i nye folk. Det vi trenger er motormekanikere. Vi rekrutterer stort sett gjennom å ta inn lærlinger, det er vi helt avhengige av.

– Godt samarbeid

'På nyåret besøkte statssekretær Daniel Bjarmann Simonsen i næringsdepartementet Svolvær. Han ga da klart uttrykk for at verkstednæringa i Svolvær imponerer.

Blant annet trakk han fram godt samarbeid mellom bedriftene. Per Jonny Sjøstrand er enig i at miljøet er godt, selv om man også kjemper om kundene.

– Skulle vi trenge hjelp hos naboen får vi leid inn den hjelpa, vi leier også ut, sier han.

– Hva betyr samarbeidet for næringa her?

– Det er veldig at vi har bredden her. Går du til Svolvær får du hjelp. Vi har blitt et sentrum i Nord-Norge for maritim service, her får du hjelp med enten små eller store båter. Her finnes det både skipselektronikk, flåteservice, kontrollfunksjoner og et totaltilbud når man legger sammen alt som finnes her.

Nogva Svolvær AS omsatte i 2017 for 32,4 millioner kroner. Det var en betydelig økning fra året før. Også overskuddet økte kraftig i 2017. Tallene for 2018 er foreløpig ikke klart.

Kommentarer til denne saken