Gå til sidens hovedinnhold

Nå er det klart hvilke kvinner de nye båtene er oppkalt etter

Artikkelen er over 2 år gammel

Sjøfartsdirektoratet har godkjent navnene på båtene som skal trafikkere Nordlandsekspressen: «Regine Normann» og «Elsa Laula Renberg».

Tidligere har fylkeskommunens båter vært gitt stedsnavn. Men når fylkesrådet i Nordland skulle sette navn på de to nye båtene, var det sterke kvinner fra Nordland som sto i fokus. Det var SVs gruppeleder i fylkestinget, Marius Jøsevold, som foreslo å gi båtene navn etter de to historiske kvinneskikkelsene fra nord, Regine Normann og Elsa Laula Renberg.

– Serine Regine Normann fra Vesterålen var den første kjente kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge. Hennes forfatterskap omfatter 18 bøker – både sosialrealistiske og historiske romaner og fortellinger, sagn og eventyr. Regine Normann er kanskje mest kjent for sine to samlinger kunsteventyr som flere ganger er gitt ut på nytt. Hun var en betydelig litterær skikkelse fra Nordland, sier Jøsevold i ei pressemelding fra Nordland fylkeskommune.

Elsa Kristina Laula Renberg var en svensk-norsk sørsamisk reineier, organisasjonsbygger, aktivist og politiker. For sin rolle under Samemøtet i 1917 regnes hun som en viktig foregangsperson i kampen for samenes rettigheter. Allerede i 1910 tok rettighetsforkjemperen initiativet til dannelsen av Brurskanken samiske kvinneforening. Foreningens formål var å «aa arbeide for aa faa i stand en eventuel skole paa Nordland for samiske barn, samt for øvrig sprede oplysning blant det samiske folk.»

- Hun var en usedvanlig sterk foregangskvinne fra Helgeland, poengterer Jøsevold.

Fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp), er fornøyd med navnene de har landet på.

– Jeg er veldig glad for at vi kan hedre disse to markante kvinneskikkelsene fra nord med å kalle opp våre nyeste og mest moderne båter etter dem, sier Eggesvik.

Videre i pressemeldinga heter det at de to båtene, som nå er under oppbygging, er topp moderne og langt mer miljøvennlige enn dagens fartøy.

– Drivstofforbruket kuttes med hele 40 prosent, noe som er av stor betydning både miljømessig og økonomisk, skriver fylkeskommunen.

Les også:

En skal til Svolvær, en skal til Sandnessjøen og en skal til Kina

Les også:

Hva skal de nye båtene hete? Kom med ditt forslag!

Les også:

Ny operatør skal drive Nordlandsekspressen

Kommentarer til denne saken